03.01.2015
Technology

Wordt 2015 het jaar van de huisrobot en geprint eten?

By: Dominique Dewitte

BlogTechnology

2015 wordt het jaar waarin we van traditionele technologieën zoals de televisie en gewone telefoons langzaam afscheid gaan nemen. Steeds meer mensen gaan gebruik maken van zogenaamde ‘slimme apparaten’ die ze met hun smartphone kunnen besturen. Meestal gaat het om apparaten die thuis hun nut bewijzen, zoals de slimme thermostaat, huisbeveiligingsystemen en 3D-printers. Deze gadgets groeien hard in populariteit.

Dat staat te lezen in een Brits
Home of the Future-rapport (.pdf) van de Londense futuroloog James Bellini. Volgens Bellini schuiven we ook volgend jaar steeds verder op in de richting van technologie en staat de 3D-printer voor zijn grote doorbraak.

Zo zullen de eerste – met 3D-printers gecreëerde – ledematen nog dit jaar bij patiënten worden ingebracht. Niet enkel staan 3D-printers dit jaar al in het aanbod van de grote elektronicazaken, er zijn ook steeds meer apps beschikbaar die toelaten om via smartphones figuurtjes en speelgoed te maken.

Volgens Bellini zal de 3D-printer snel deel uit gaan maken van elk huishouden, net zals de faxmachine en de microgolfoven dat in de jaren tachtig van vorige eeuw deden. Hun kost daalt snel en een kleine, maar veelzijdige printer is nu al beschikbaar vanaf zo’n 600 euro. Op een half uurtje print het apparaat een nieuwe beschermhoes voor je smartphone, maar ook speelgoed, handvaten, schaakstukken en vervangingsonderdelen voor zowat elk huishoudelijk apparaat.

Smart Home
Smart Home

Het Amerikaanse bedrijf Foodini werkt ondertussen aan een 3D-printer die eten print. Het menu van Foodini bestaat voorlopig uit producten zoals ravioli, pizza, hamburgers, crackers, koekjes en chocolade-producten. Ook maakt de printer het mogelijk om een aantal menu-decoraties te creëren. Het printen van de maaltijden hangt af van de samenstelling van de maaltijd. De realisatie van een chocolade-sculptuur zou tot twintig minuten kunnen duren. Prijs: 1.200 euro.

In het Home of the Future-rapport staat ook te lezen dat het gadget waar het verwachtingspatroon grootst is zonder twijfel de huisrobot is. 26% van de ondervraagden zegt uit te kijken naar de komst van een huisrobot.

Honda heeft al zo’n robot. Hij heet Asimo, onthoudt gezichten en serveert drankjes. Eerder dit jaar maakte Nestlé dat het 1.000 robotten zou inhuren die in winkels doorheen Japan de bekende Nescafé koffiemachines aan de man moeten gaan brengen. Het gaat om de sympathieke Pepper-robot, die in juni aan de wereld werd voorgesteld door het Japanse techbedrijf Softbank Corp.

Tenslotte werd in 2014 voor het eerst een daling van de verkoop van traditionele tv-toestellen en gewone telefoonlijnen gemeten. Volgens Bellini is dan ook het ’tipping point’ bereikt en zullen deze apparaten de komende jaren steeds verder worden geëlimineerd.

Share this post