Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Gisteren was het opeens overal: reclamezuilen op NS-stations hebben camera’s er in. Die zijn er niet om ons in de gaten te houden, althans niet als we niet naar de reclameborden aan het kijken zijn. Exterion Media, het bedrijf achter de zuilen, gebruikt de beelden, die ook niet worden opgeslagen, om te tellen hoe veel mensen er langs komen en vooral hoe lang er naar de reclames wordt gekeken.
Dat is een techniek die al een tijdje bestaat: met die methode kunnen adverteerders zien of hun reclame-uiting succesvol is en of het de aandacht lang (genoeg) kan vasthouden om de boodschap over te brengen.
Amsterdam Centraal is de enige lokatie waarbij de camera’s in de zuilen aan staan, zo zegt Exterion tegen de NOS, dus dezelfde zuilen in bijvoorbeeld Amersfoort zijn niet actief.
Autoriteit persoonsgegevens
Hoe dan ook, het bedrijf heeft een op zijn zachtst gezegd interessant probleem: de Autoriteit Persoonsgegevens gaat zich er nu mee bemoeien, want volgens die mogen er maar twee partijen camera’s in de openbare ruimte plaatsen en dat zijn de politie en gemeentes.
Je vraagt je af hoe het dan zit met beveiligingscamera’s, want die staan zeer zeker in de openbare ruimte (of zijn er in elk geval soms op gericht) en dat mag dan blijkbaar wel. Het heeft wellicht te maken met het doel van de camera’s en of er software achter hangt.
Niet te snel afplakken
Hoe dan ook, de AP gaat nu onderzoeken of er echt niets wordt opgeslagen, wat er precies wordt opgenomen en of de beelden te herleiden zijn tot personen. Die combinatie zou er voor zorgen dat onze privacy wordt aangetast en dat zou een kwalijke zaak zijn, maar als dat niet het geval is zijn de mensen die nu al met gaffatape in de hand richting de stations rennen om elke abri af te plakken (“voor de zekerheid”) misschien iets voorbarig.
Zo lang het feit dat je naar zo’n zuil kijkt niet terug te leiden is tot jou als persoon is er niks aan de hand met je privacy. Dat een systeem als dat in de gaten gehouden moet worden om te zorgen dat dit niet achteraf – als de storm in het glas water nu is gaan liggen – alsnog in de software wordt gezet is wel duidelijk, maar wellicht is het verstandig om nog heel even af te wachten wat het onderzoek oplevert. De AP laat zich zeker niet piepelen als het om onze privacy gaat, dus als die het OK vinden, moeten wij dat ook kunnen.
[Afbeeldingen © Exterion]
Verder lezen over Nederland
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Lifestyle21.05.2024
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd
Startups15.05.2024
5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023