Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
We moeten uiteindelijk helemaal af van het gebruik van fossiele brandstoffen. Dat is geen nieuws. Nu kunnen we allemaal aan de EV gaan, maar voordat het zover is liggen nog heel wat uitdagingen in het verschiet. Zoals het uitbreiden van het (Europese) netwerk van laadpalen en, met name in Nederland, het geschikt maken van het stroomnetwerk zodat de gevraagde capaciteit voor het opladen van miljoenen EV’s ook geleverd kan worden.
Watersof elektrische alternatieven
Een van de alternatieven voor laadpalen is kiezen voor waterstof elektrische voertuigen. Ook daar liggen nog heel wat uitdagingen te wachten, zoals de CO2-neutrale massaproductie van waterstof. In Duitsland zijn ze daar al flink mee aan de slag gegaan. Voorbeeld is de glasfabriek, vlak over de grens in Limburg, waar binnen enkele jaren glas geproduceerd moet gaan worden in ovens die ‘gestookt’ worden op waterstof. Een ander innovatieve ontwikkeling is sinds deze week in Noord-Duitsland te zien: de waterstof elektrische trein.
De Duitse provincie Niedersachsen heeft deze week de eerste veertien van uiteindelijk meer dan 25 waterstof elektrische treinen in dienst genomen. Ze worden ingezet voor het lokale treinverkeer in het Bundesland en vervangen vijftien oude dieselloks. Daarmee moet uiteindelijk jaarlijks meer dan 1,6 miljoen liter diesel ‘bespaard’ worden.
In Nederland zijn overigens ook al testritten met een waterstof elektrische trein uitgevoerd, op het traject tussen Groningen en Leeuwarden.
Levering en productie waterstof
De eerste watersof elektrische trein rijdt vanaf deze week op het traject van Cuxhaven naar Bremerhaven. Om de treinen van waterstof te voorzien is in Bremervörde een waterstoftankstation gebouwd. Het tankstation heeft een opslagcapaciteit van 1.800 kilogram waterstof, verdeeld over 64 tanks met een hogedruk opslagvapaciteit van 500 Bar. Zes waterstofcompressoren voeden de twee brandstofpompen, waar de treinen 24 uur per dag waterstof kunnen tanken.
Op dit moment wordt de benodigde waterstof nog door een leverancier aangeleverd. Uiteindelijk moet het tankstation de waterstof ter plaatse zelf gaan produceren door middel van een elektrolyse productiefaciliteit.
Foto’s: Alstom
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Lifestyle14.08.2024
3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt
Automotive08.08.2024
Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading
een nieuw Guinness WereldrecordVerder lezen over Innovatie
Technology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Technology18.09.2024