Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Netflix is meer dan aannemelijk de meest populaire betaalzender van Nederland. Soms lijkt het alsof iedereen in de omgeving zo’n beetje aan het bingen op Netflix is. Netflix wordt door de publieke omroep en in Hilversum verder doodgezwegen (net als Videoland, Amazon Prime, en nieuwkomers Apple TV en Disney+). Dat kijkcijfers later op de avond hard worden beïnvloed door ons kijkgedrag en dat Netflix nimmer wordt genoemd als misschien wel de belangrijkste oorzaak is overigens nogal ridicuul om dit niet eens hard uit te spreken.
Netflix meer dan 150 miljoen betalende abonnees
Netflix maakt sporadisch lijstjes over wat de meest bekeken films en series zijn op de zender. Alleen bij de film Birdbox werden ooit ‘harde’ cijfers genoemd. Informatie die normaliter achter de kluisdeuren van de betaalzender blijft. Waarom ze niet transparant willen zijn is onduidelijk. Belangrijkste reden kan zijn dat het een beursgenoteerde onderneming is. Lekken van gevoelige informatie kan dodelijk zijn. Maar dan moeten we vooral denken aan het aantal subscribers (inmiddels meer dan 150 miljoen), de groei van dit aantal maar nog belangrijker de consumptie.
Hoe lang kijken we gemiddeld per dag, per land en welke wijzigingen zijn er te zien door de komst van nieuwe aanbieders? Wat gebeurt er als er wereldwijd grote events zijn zoals het WK-voetbal, Olympische spelen en meer? Alles speelt mee en heeft impact op ons kijkgedrag. Al dat soort info is boeiend en voer voor analisten.
Meest populaire films en series op Netflix in 2019
Inmiddels is het eind december en traditioneel verschijnen dan ook de lijstjes met statistieken van het afgelopen jaar. Wie verantwoordelijk is voor de cijfers in Nederland is niet echt duidelijk. Het Nederlandse Twitteraccount van Netflix geeft ons echter inzicht over kijkcijfers in Nederland en België. Het is echter, wie Netflix volgt, op geen enkele manier aannemelijk dat dit werkelijk de meest populaire series en films zijn geweest van het afgelopen jaar. Dat deze z.g. Top 10 lijstjes van Netflix zeer gekleurd zijn, blijkt wel uit de manier hoe deze tot stand zijn gekomen. Lees maar even mee wat Netflix Nederland hierover heeft gepubliceerd op Twitter.
Netflix werkelijk is 2 minuten kijken de norm? En dan ook nog alleen in de eerste periode? Er staan nu zelfs een aantal producties op de lijst die nog maar net zijn gelanceerd (6 Underground, The Witcher). Maar de lijstjes krijgen nog een extra twijfelachtige kleur als je het onderstaande leest op hetzelfde Twitter-account:
Ahum Netflix we gaan nu ook nog eens schattingen meenemen. Wie schat wat? Als je dit leest kun je de Top 10 lijstjes van Netflix nauwelijks meer serieus nemen.
Lijstjes Netflix misplaatst of ‘slimme marketing’?
Wat moeten we met lijstjes die op deze manier zijn samengesteld? Geloofwaardig zijn ze dankzij alle nuances al helemaal niet. Het is ook maar de vraag of Nederland daadwerkelijk inzicht heeft in de cijfers? Waar is bijv. Birdbox gebleven, dat de Witcher (na een paar weken) nu al populairder is dan Stranger Things (wat geeneens in Nederland meer voorkomt), je gelooft het bijna niet. Als we in Google kijken zien we dat zoekvolumes op Birdbox vele malen hoger zijn dan de maar moeizaam op gang komende film van Michael Bay 6 Underground en ook The Witcher verliest het heel ruim van Stranger Things. De laatste is overigens de meest bekeken serie wereldwijd.
Transparantie
Zoals hierboven al staat zijn er best redenen te bedenken waardoor een organisatie niet altijd alle cijfers (mits je daartoe verplicht bent) naar buiten brengt. Maar juist een platform als Netflix zou heel wat waarde voor de betalende leden kunnen toevoegen als het meer transparant zou zijn over de populariteit van films en series. Natuurlijk kan het confronterend zijn dat dure producties na lancering niet aanslaan of een negatieve reacties oproepen. Nu roepen dat recentelijk uitgekomen producties het afgelopen jaar het meest populair of best bekeken zijn, lijkt eerder een manier om juist de populariteit een boost te geven. Transparantie het blijft een ding.
Afbeeldingen copyright Netflix
Verder lezen over Netflix
Entertainment19.11.2024
Apple Cider Vinegar is een Netflix-docu a la Inventing Anna
Entertainment13.11.2024
Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht
Gaming06.11.2024
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving
Entertainment06.11.2024
Stranger Things geeft teken van leven met teaser
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment04.11.2024
De ‘echte’ Ferry wil Netflix aanklagen om Undercover
Entertainment31.10.2024
Nieuwe Squid Game seizoen 2-teaser geeft glimp van spellen
Entertainment28.10.2024