Technology08.02.2023

Wat is er geworden van de allereerste Boeing 747?


Eind januari rolde de laatste Boeing 747 uit de fabriek. Een cargo-versie van het toestel dat in september 1968 voor het eerst aan de wereld getoond werd. Dat prototype maakte enkele maanden later, op 9 februari 1969, haar eerste vlucht. Daarmee begon de legende van de ‘Queen of the Skies’ die meer dan 53 jaar zou duren. Maar wat is er geworden van die allereerste 747, die uit de fabriek rolde als de ‘N7470’?

Test- en militaire vluchten

Na de eerste testvlucht is de N7470 nog tot medio 1970 onderdeel geweest van het 747-testprogramma. Behalve de belangstelling van tientallen luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, PanAm, TWA, Lufthansa, Japan Airlines, British Overseas Airways en Delta, was er ook veel militaire belangstelling voor de Boeing 747. Nadat de N7470 ‘ontslagen’ werd van haar taken als testtoestel, heeft Boeing hem van een nieuwe registratie voorzien, ‘N1352B’ en ging ze in ‘militaire dienst’. Daar werd zij onder andere ingezet als tankvliegtuig. In die rol heeft de eerste 747 regelmatig een SR-71 Blackbird, het bekende spionagevliegtuig, die en de B52-Stratocruiser, beter bekend als de B52 bommenwerper.

Na haar diensttijd besloot Boeing de eerste 747 weer van haar originele ‘N7470’ registratie te voorzien. De eerste ‘Queen of the Skies’ is nooit ingezet als passagiersvliegtuig. Ze heeft tot haar pensioen, in 1993, dienstgedaan als testtoestel. Onder andere voor het testen van nieuwe motoren, ook voor nieuwere Boeing-modellen zoals de 757 en 777. In totaal heeft de eerste 747 in 23 jaar ongeveer 5.300 vluchturen en 12.000 testvluchten gemaakt.

De allereerste Boeing 747 vliegt niet meer, maar is wel nog altijd te bewonderen in Seattle.
De allereerste Boeing 747 vliegt niet meer, maar is wel nog altijd te bewonderen in Seattle.

Nu te bewonderen in het Museum of Flight

Boeing besloot daarna dat de allereerste ‘Queen of the Skies’ niet hetzelfde lot mocht treffen als veel andere ‘afgezwaaide’ kisten. Veel van hen kwijnen weg op een vliegtuigkerkhof nadat alle nog bruikbare onderdelen uit het toestel gestript zijn. De N7470 werd in de lente van 1995 gedoneerd aan het Museum of Flight, dat in haar eigen geboorteplaats, Seattle, gevestigd is.

Klinkt mooi, de eerste Boeing in een museum. Helaas werd het toestel buiten gestald en na vijftien jaar had de tand des tijds, die nog eens versneld werd door het bijzonder natte klimaat in het Noordwesten van de VS, behoorlijk vat gekregen op de eerste ‘Queen of the Skies’.

In 2012 kreeg het museum toestemming om de N7470 te restaureren en in haar oude glorie te herstellen. Daar is het toestel tot op de dag van vandaag nog te bewonderen, in dezelfde rood-witte livery.

Via

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...