Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Groot nieuws: Snap komt met nieuwe Spectacles. Het is een bril waarmee je de wereld kunt bekijken in augmented reality. Het is niet de eerste bril van Snap, maar al de vierde generatie. Maar: hoeveel mensen heb jij al met een augmented reality-bril zien lopen? Het is de vraag of Snap nou veel geld steekt in iets wat mensen niet willen, of dat het vooral komt omdat mensen (nog) niet weten dat ze het willen. Bovendien is het wat moeilijk over de bühne te krijgen: wat heb je er eigenlijk aan om de wereld in augmented reality te zien?
Snap Spectacles
De CEO van Snap is ervan overtuigd: de augmented reality-bril wordt op een dag net zo alledaags als de smartphone. Alleen dan zijn de brillenglazen schermen en worden die schermen niet constant volledig gevuld met content. Is dat wel het geval, dan heb je te maken met een virtual realitybril: je kunt dan namelijk alleen maar de virtuele realiteit zien en niet meer de echte wereld. Bij augmented reality zie je dus een deel virtueel en een deel de echte wereld. Eigenlijk wordt het digitale gedeelte als een laag op de gewone wereld gelegd.
Het is een cliché, maar het beste voorbeeld van augmented reality is Pokémon Go. Nu speel je dat niet met een bril op, maar met een smartphone, maar het idee is hetzelfde: je ziet op je smartphone dankzij de camera de gewone wereld op het scherm, maar het spel zorgt ervoor dat er op die gewone wereld een wezen verschijnt. Je kunt interactie hebben met die Pokémon door bijvoorbeeld Pokéballen op hem te schieten, want augmented reality zet je middenin de actie maar laat je die dus ook beïnvloeden.
Entertainment
Eigenlijk geeft dit voorbeeld al antwoord op de vraag wat je eraan hebt om de wereld in augmented reality te zien: het is een geweldige vorm van entertainment. Juist omdat je kunt beïnvloeden wat gebeurt, wordt het extra interessant. Door kunstmatige intelligentie, camera’s en sensoren kan augmented reality bovendien steeds ‘echter’ worden ingezet. Om toch met het voorbeeld van Snap mee te gaan, kijk naar deze video op 2:40 minuut en je ziet een vlinder op zijn hand landen. Een goed voorbeeld van hoe augmented reality dus ook meer 3D kan zijn:
AR is ook zakelijk interessant
In de rest van de video worden meer voorbeelden gegeven van waarom je de wereld door een augmented reality-bril zou willen bekijken: als je je op een toeristische trekpleister bevindt, kun je bijvoorbeeld door de bril meer leren over de geschiedenis en verdere wetenschap van wat je bekijkt. Zakelijk gezien wordt augmented reality de laatste tijd vaak genoemd omdat het ook kan helpen een meeting op afstand meer realistisch te maken: je kunt iemand als het ware in de glazen projecteren terwijl jij in je woonkamer zit, zodat het net is alsof die persoon bij jou aan tafel zit. Je hebt dan vooral interactie met de augmented reality door met iemand te praten, in plaats van daar Pokéballs op af te vuren (hoewel je bij sommige collega’s ongetwijfeld zou willen dat het kon).
Kortom, augmented reality-brillen zijn nog niet heel erg ingeburgerd in de wereld en je kunt je afvragen of zo’n apparaatje op je neus inderdaad ooit net zo normaal wordt als de smartphone, maar deze brillen bewijzen wel op veel gebieden te kunnen helpen. Of het nu gaat om entertainment, educatie of zelfs interactie met andere mensen. Zeker als verlengstuk van een smartphone kan zo’n AR-bril enorm meerwaarde bieden: je hebt mogelijk meer oog voor elkaar, dan wanneer je met je hoofd naar beneden op je telefoon kijkt. Hierdoor kan een augmented reality-bril dus on- en offline goed zijn voor menselijk contact.
Beeldbron: YAGO_MEDIA
Verder lezen over Augmented Reality
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Gadgets25.09.2024
Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion
Technology23.08.2024
Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro
Gadgets24.06.2024
Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet
Technology13.05.2024
De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Social Media09.11.2023
Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers
Verder lezen over Google Glass
Social Media18.10.2023
De nieuwe Ray-Ban Meta-bril heeft toch het Google Glass-stigma
Gadgets17.03.2023
RIP Google Glass: de gadget is dood, alweer
Metaverse21.01.2022
Project Iris: Google werkt aan eigen AR-headset
Gadgets14.09.2021
Wat willen we nu precies met smart glasses?
Technology30.11.2020
AI-gedreven slimme bril gemaakt voor blinden en slechtzienden
Technology18.09.2019
Werkt Facebook samen met Ray-Ban aan een augmented reality-bril?
Gadgets15.08.2019
Waarom Google Glass nooit is doorgebroken
Gadgets21.05.2019