Technology13.06.2021

​Waarom we nu wél steden vol elektrische deelscooters hebben


In Rotterdam struikel je er bijna over, terwijl het in Amsterdam nog een beetje los moet komen met de Felyx-, Go-, Check– en overige deelscooters. We zijn als redelijk innovatief land eigenlijk best laat met deze innovatie. Dit is waarom we nu wél klaar zijn voor de scooterdeeleconomie.

Deelscooters

Deelscooters zijn niet per se bedoeld om de plek in te nemen van het openbaar vervoer. Het gaat vaak juist om die laatste meters als je al uit het openbaar vervoer bent gestapt. Dat laatste stukje van deur-tot-deur. Zo’n deelscooter heeft een bepaald gebied waarbinnen hij moet blijven. Hij zal niet exploderen of blokkeren als je buiten dat gebied gaat, maar je blijft dan betalen voor het gebruik, ook als je hem parkeert en ergens een ijsje gaat eten.

Als je een ijsje gaat eten, dan is dat niet zo’n probleem: dat duurt een kwartier en dan ga je weer terug. Ga je echter niet meer terug, of wordt dat ijsje ineens een driegangendiner, dan is de kans groot dat je ten eerste een hoge rekening gepresenteerd krijgt en ten tweede de scooter naar het scootergebied moet gaan duwen. Immers raakt die elektriciteit ook wel eens op. Kortom, die handige deelscooter moet wel zoveel mogelijk binnen het aangegeven gebied blijven. Het is een enorm handig systeem waarvan veelvuldig gebruik wordt gemaakt: het kost weinig moeite, je kunt met een app zo zien waar de dichtstbijzijnde scooter is en hoeveel energie hij nog heeft en je kunt hem ook vaak nog met zijn tweeën gebruiken ook.

Problemen met escooters

Het heeft nog een tweede doel: het uit de stad houden van auto’s. Als iedereen met een scooter rijdt, dan zijn er minder parkeerproblemen en autofiles in steden. Echter zorgen ze tegelijkertijd voor problemen: mensen met een rolstoel kunnen er niet goed langs wanneer ze zomaar op een trottoir zijn gestald. Bovendien pakken mensen zo’n scootertje die het helemaal niet gewend zijn om zo hard te gaan, waardoor er eerder gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan.

Je komt ook niet zomaar overal mee weg als je zo’n scooter huurt. Bij veel bedrijven kunnen mensen verkeerd geparkeerde scooters fotograferen en melden bij het verhuurbedrijf. De laatste persoon die de scooter heeft gehuurd, krijgt vervolgens een waarschuwing (en eventueel een boete van 50 euro voor het weghalen van de scooter). Drie waarschuwingen verder: een half jaar rijontzegging op scooters van dat bedrijf. Uiteindelijk is dat ook een van de redenen dat gemeenten in eerste instantie wat terughoudend zijn in het implementeren van die deelscooters. In Amsterdam ligt het project met Aziatische deelfietsen nog vers in het geheugen: honderden deelfietsen waren uiteindelijk overal en nergens door de hele stad te vinden. Plus: moeten we dat wel willen, zoveel van hetzelfde merk en zoveel rommel in de publieke ruimte?

Veel Felyx in Amsterdam

Uiteindelijk heeft het gemak en de vraag het vooralsnog gewonnen van de kritiek en zorgen. Juist omdat de scooters allemaal heel duidelijk zijn gemarkeerd met het merk (mede om mensen te laten zien welke app ze moeten hebben), worden mensen ook eerder aangesproken op eventuele problemen met deze scooters. Het werkt dus twee kanten op. Vergeet ook de stepjes niet. Andere Europese steden hebben veel overlast van elektrische stepjes. Deze liggen door de hele stad verspreid en maken het straatbeeld enorm rommelig. Hoewel dat risico ook op de loer ligt met elektrische scooters, zijn die wat duurder en nemen ze wat meer ruimte in, waardoor ze in iets minder grote getalen komen.

Er zijn zeker nog meer problemen die op de loer liggen: het is immers minder gezond dan de fiets pakken. Het kost geld (zo’n 15 tot 20 euro per uur, maar toch). Plus: er is inmiddels een levendige online handel in accounts. Heb je namelijk eenmaal een account, dan moet je bewijzen dat je een geldig rijbewijs hebt. Koop je van iemand een account, dan kun je (ook als minderjarige) doen alsof je het geldige rijbewijs hebt. Tot nu toe zien we de deelscooters zoals die van Felyx echter steeds meer in de grote steden en dat komt uiteindelijk vooral voort uit het idee dat ze gedeeltelijk plaats kunnen maken voor auto’s in de stad. Dat is uiteindelijk waarschijnlijk een duurzamere oplossing, maar vergelijk je het met ouderwets de fiets pakken, dan is het weer een heel ander verhaal. Kortom, hoewel de scooters nu door menig stad worden verwelkomt, zijn er nog veel hordes die moeten worden genomen om iedereen deze innovatie te laten waarderen.

Beeldbron: sergeitokmakov

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit