Het is vandaag Radiodag, maar hoe vaak luister jij nog naar de radio? Vroeger verzamelden mensen zich om een radio heen om te luisteren hoe de koningin ze toesprak, of om naar een hoorspel te luisteren. Tegenwoordig heeft radio die functies totaal niet meer. Maar, het heeft nog wel andere belangrijke functies.
In Amerika wil de overheid van automakers gaan eisen dat ze de AM-frequentie weer toevoegen aan auto’s. Onder andere erg vervelend voor Tesla, dat geen AM aanbiedt en zijn auto’s er mogelijk zelfs iets anders door moet ontwerpen, zo stelt het zelf. Toch is de Amerikaanse overheid niet helemaal gek geworden, tenminste, als het om AM-radio gaat, het wil het namelijk hebben om bij rampen of andere noodsituaties mensen te kunnen informeren.
We zijn de laatste tijd enorm op het internet gaan vertrouwen en hoewel dat ons tot nu toe niet heeft teleurgesteld, zie je in bijvoorbeeld oorlogen dat Starlink wordt gebruikt omdat er anders geen internet is. Door via de AM-frequentie te kunnen communiceren, is er altijd iets om op terug te vallen. De belangrijkste functie van radio is dan ook informeren om mensen veilig te houden.
Zo gebruiken we radio in Nederland ook wel eens, bijvoorbeeld wanneer er een spookrijder is. Dan wordt de uitzending of het nummer dat wordt afgespeeld even onderbroken om te melden dat mensen moeten oppassen voor een spookrijder. Het voordeel van AM is heel duidelijk: in Amerika zijn er maar 80 torens nodig om 90 procent van de bevolking te bereiken.
Daarnaast is radio een goede manier om in het hier en nu te blijven. Je kunt natuurlijk eeuwig naar Spotify luisteren, maar juist omdat radio live is, brengt het iets extra’s mee. Je kent dat wel, je bent de hele dag thuis aan het opruimen en je hebt eigenlijk geen idee of de wereld buiten je huis nog bestaat. Sommige mensen vinden dat heerlijk, anderen hebben dan toch op den duur behoefte aan contact met de buitenwereld.
De radio is daar heel geschikt voor. Denk bijvoorbeeld aan vrachtwagenchauffeurs: die spenderen zoveel uren alleen in hun truck, dan is de radio toch een heel gezellig stel mensen dat tegen je praat. En juist omdat het live gebeurt, voelt het alsof je deel uitmaakt van het gesprek.
Radio is ook handig voor iets anders: adverteerders. Er luisteren nu eenmaal nog heel veel mensen naar de radio. Denk aan in fabriekshallen, in de auto en op kantoor bijvoorbeeld. Of het nu is in de vorm van een prijsvraag of door een reclame in het reclameblok: het is nog altijd een heel aantrekkelijke manier om te adverteren. Het leuke is dat er de laatste tijd steeds meer grote merken weg zijn gegaan, waardoor je juist in de radioreclames tegenwoordig wat kleinere bedrijven leert kennen: we zijn fan. Sowieso kan radio natuurlijk heel lokaal zijn, dus dat is nog een reden om het een aantrekkelijk medium te vinden.
Vermaak is uiteindelijk waarom de meeste mensen de radio aanzetten. In de auto misschien vooral omdat je wil weten waar de flitsers staan, maar op werk is het fijn om muziek te horen als afleiding of om de stilte op te vullen. Tegenwoordig zitten veel bedrijven vooral vol mensen met oordopjes in hun oren, maar eigenlijk is dat best jammer.
Er worden op de radio vaak onderwerpen aangesneden die ook leuk zijn om te bespreken met collega’s, of muziek om heerlijk over te klagen of misschien juist mee te zingen met zijn allen. Dat is uiteindelijk de grootste kracht van radio: of het nou in nood is of gewoon voor de leuk, het verbindt mensen.