De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
TomTom is een technologisch nogal vooruitstrevend bedrijf, dus als je dan gaat praten met iemand van de navigatie-reus over een digitale transformatie op Connect to Innovate denk je dat je snel uitgepraat bent. Een bedrijf als TomTom is al honderd procent digitaal en dan valt er weinig te transformeren, zou je denken. Deels klopt dat ook, zo zegt Ron Hogeboom, Product Manager Financial / Logistical applications bij het navigatiebedrijf.
“Toen SAP naar ons toe kwam met hun verhaal over S/4HANA en SAP Intelligent Enterprise en dat we daar innovatie mee konden triggeren zei ik dat we dat al lang deden. We zíjn een innovatiebedrijf, we doen niks anders dan digitaliseren van data en dat weer terugleveren. Big data, analytics en het bouwen van services daar om heen.”
Navigation as a service
Maar ook TomTom heeft een finance- en logistics-afdeling en daar viel wel nog een hoop winst te behalen. “Als we ook in die omgeving naar hetzelfde innovatieniveau gaan kunnen we een betere interactie tussen die beide omgevingen beter gaan maken. Denk bijvoorbeeld aan betaalmethodes die makkelijker gekoppeld kunnen worden.
“Nu moet je onze services als een vast abonnement afnemen, maar dingen als on demand of gebaseerd op het aantal gereden kilometers dat je het gebruikt zouden vermoedelijk heel goed vallen, maar met onze huidige infrastructuur maken we die keuze niet” , zo zegt Hogeboom. Alleen betalen voor wat je gebruikt is waar consumenten tegenwoordig ook veel om vragen, maar of dat model ook meer gaat opleveren durft hij niet te zeggen, maar de tijd is hoe dan ook rijp voor die switch.
De digitale transformatie die hij nu ziet is dat TomTom op het finance- en logistieke stuk een beetje achterloopt en die stappen willen ze nu ook gaan maken. “Dat versnelt en verbetert de processen die gewoon geen toegevoegde waarde hebben” zegt Hogeboom daarover.
Waarom S/4HANA?
De mogelijkheden die een S/4HANA setup TomTom biedt zitten hem in de flexibiliteit van de databases en de mogelijkheden om daar in real-time bewerkingen in te doen, maar ook de user interface die beter aansluit bij wat TomTom op dit moment zoekt. In het bedrijf wordt er nu heel veel werk gestoken in het reconcilieren van financiële datasets (een noodzakelijkheid vanwege de performance) en door de in-memory database van het nieuwe systeem is dat allemaal niet meer nodig. Alleen dat al zorgt voor een flink stuk efficiëntie.
Maar ook machine learning-toepassingen zijn handig. Naast het makkelijker koppelen van verschillende databases om zo verschillende datasets met elkaar te kunnen vergelijken is ook een echte digitale workflow beter als je feitelijk zinloze stappen er tussenuit kunt halen. Het herkennen en interpreteren van betalingen op bankafschriften zou weel sneller kunnen gaan als dit geen mensenwerk meer is, aldus Hoogeboom.
“Er wordt nog veel te veel handmatig gedaan. Neem bijvoorbeeld inkooporders. Wij maken die aan, sturen een scan naar een bedrijf, die kloppen dat in op hun systeem, die versturen een invoice waar een pdf van wordt gemaakt, en wij halen dat dan weer door een OCR-systeem om de invoice te matchen met onze inkooporder. Dat kan met iets als Ariba veel makkelijker, en zonder al die overbodige stappen. Dan heb je nog maar één waarheid in een digitaal bestand en daar moet je naartoe.”
Genoeg stappen om te maken dus, maar gelukkig is er zoiets als een Guide to Intelligent Enterprise om bedrijven op weg te helpen met de uitdagingen die bij het veranderen van dit soort processen boven komen drijven.
Innovation Lab
Net zoals bij veel andere bedrijven was een katalysator voor het overstappen naar het nieuwe systeem de aanwezigheid van SAP’s Innovation Lab. “Het heeft ons heel erg geholpen, ook met het maken van een goede roadmap voor de overschakeling. Maar je ziet ook dat het er voor zorgt dat mensen betrokken worden bij het proces en dat maakt alle verschil. Zo voorkom je ook de hakken in het zand, want de mensen weten dat je met iets bezig bent waar ze profijt van hebben. De opzet is goed dus, nu de executie nog” lacht Hogeboom. Spannend? “Zeker. We gaan in 2019 beginnen met één onderdeel, maar bij zo’n transformatie wil de CFO toch ook echt weten wat de waarde is van zo’n overschakeling. We zijn niet met veel mensen, maar we hebben wel heel veel processen en dat maakt het wel wat lastiger omdat je winst per persoon niet enorm schaalt.”
Is het dan voor een kleiner bedrijf altijd lastig om die overstap te rechtvaardigen? “Wij zijn eigenlijk net iets te perfect om als voorbeeld te dienen, maar als je van ‘buiten’ komt en tien versies van verschillende omgevingen hebt en dan overstapt valt er heel veel winst te halen.” Hogeboom zegt ook dat het feit dat TomTom verder kan gaan dan voorheen en kan gaan innoveren ook best wat mag kosten. Want je moet natuurlijk wel vooruitstrevend blijven, ook in de aspecten van je bedrijf die niet per se je core business zijn.
[Afbeeldingen © TomTom/SAP]
Verder lezen over Big Data
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology12.09.2024
Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarNieuws27.06.2024
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Verder lezen over SAP
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology14.10.2024
TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarTechnology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitNieuws14.06.2022
Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen
Technology16.07.2021
Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Verder lezen over Tomtom
Technology14.10.2024
TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld
Automotive11.01.2024
Meeste filevertraging in Den Haag, goedkoopste benzine in Den Bosch
Dat heeft de TomTom Traffic index van 2023 voor ons uitgerekendAutomotive15.04.2022
Ook TomTom voelt de automotive crisis
Automotive07.01.2022
Vijf miljoen auto’s gebruiken TomTom assisted driving systemen
Tech in Asia23.01.2020
TomTom vervangt Google Maps voor Huawei
Automotive27.11.2019
File rijden? Niet nodig! Bespaar tijd met TomTom Traffic
Gadgets01.09.2016
IFA2016: Zeven nieuwe TomTom’s, maar slechts twee ‘navi’s’
Navigatiesystemen zijn 'uit'; Wearables en trackers 'in'Gadgets04.06.2016