UPDATE 5 februari – Google heeft inmiddels een oplossing gevonden voor de problemen met Australië. Het heeft News Showcase gelanceerd. Het heeft 1 miljard dollar vrijgevlagd om uitgeverijen te betalen voor het tonen van hun journalistieke producties. Je ziet in News Showcase kaarten die je kunt swipen. Dat zijn bijvoorbeeld kaarten van een bepaald medium met drie artikelen die worden aangeraden. Australiërs kunnen het zien in Google News op Android, iOS en de browser. Het is even afwachten hoe de wetmakers in Australië reageren: deze Google News Showcase is vooral iets wat Google een goede oplossing vindt.
ORIGINEEL BERICHT – Google heeft al op meerdere plekken ruzie met de media. Niet omdat ze hun zoekmachine-optimalisatie-regels steeds aanpassen, maar omdat men meent dat de verkeerde persoon geld verdient aan artikelen die zijn geschreven door professionals. In Australië loopt die ruzie zelfs zo hoog op, dat Google heeft gezegd zich mogelijk helemaal te gaan terugtrekken uit Australië. Dat zou betekenen dat je geen Google zoekopdrachten meer kunt doen in dat land.
Australië wil een nieuwe gedragscode in het leven roepen waarbij Google aan handen gebonden is: het zal dan moeten betalen voor linkjes naar nieuwsartikelen. Dat ziet Google niet zitten. Het zou zelfs onwerkbaar zijn en aardig wat gaan kosten: zo’n 6,5 miljoen euro. Bovendien is de nieuwe wetgeving wel heel specifiek geënt op twee bedrijven: Facebook (de nieuwsfeed) en Google (de zoekmachine). Facebook heeft al gezegd dat het het nieuws wel uit de nieuwsfeed verwijderd voor alle Australische gebruikers.
Desondanks is de Australische overheid wel degelijk van plan om de nieuwe wetgeving door te zetten. Premier Scott Morrison zegt erover: “Australië bepaalt de regels van wat is toegestaan in Australië. Als je hiermee kunt werken, dan ben je welkom. Ga je dreigen, dan geven we niet toe.” Gelijk heeft Australië, want voet bij stuk heeft wel degelijk effect. Google betaalt in Frankrijk wel voor het kunnen weergeven van berichten van uitgeverijen en media.
Als Google voet bij stuk houdt, dan betekent het dat 19 miljoen Australiërs die Google maandelijks gebruiken helemaal geen Google zoekopdrachten meer kunnen doen. 17 miljoen Australiërs die Facebook maandelijks gebruiken geen nieuwsartikelen meer zullen zien. Uiteindelijk is het natuurlijk heel dubbel: enerzijds zouden media geld moeten verdienen als Google stukjes van hun artikelen gebruikt. Anderzijds hebben diezelfde media Google ook nodig om meer mensen naar hun platforms te trekken.
Veel mensen vinden dat Google Australië aan het pesten is. Zeker omdat het met honderden media over de hele wereld wel goede afspraken heeft kunnen maken. Veel mensen begrijpen niet helemaal waarom het zo’n probleem voor de zoekmachinegigant is om dit in Australië dan ook te doen. Er zijn echter ook mensen die menen dat Google gelijk heeft en wil zorgen dat het internet een bepaalde status behoudt. Tegelijkertijd zijn het wel Google en Facebook die enorm veel macht hebben over wat wij op datzelfde internet te zien krijgen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Beeldbron: geralt