Je hebt Siri, Cortana, Bixby en dan heb je dit. Gatebox, een Japans bedrijf dat een nieuwe virtuele assistent(e) op de markt wil gaan brengen doet dat helemaal op z’n Japans: geen discreet blik met alleen een lampje, maar een soort van futuristisch koffiezet-apparaat met semi-holografische display met daarin een volledig geanimeerd karakter die zo uit een Anime-film lijkt weggelopen. ‘The world’s first virtual home robot’ noemen de makers het. Naast het meegeleverde anime-meisje genaamd Azuma zou je later ook nog je eigen favoriete karakter in de Gatebox kunnen laten zetten.
Het apparaat is nog niet op de markt maar als het zover komt gaat het wat kosten: je zult 2.500 euro moeten neertellen om een Gatebox te krijgen. Wat je daarvoor krijgt? Het is niet heel duidelijk. De 100 procent neppe promotievideo zal vermoedelijk zijn waar de makers willen uitkomen, maar aangezien dit qua kunstmatige intelligentie niet wordt ondersteund door een datagigant als Google, Apple of Amazon zal de kennis van Azuma niet al te ver reiken. Er is een knop waardoor je tegen haar kunt praten maar de makers zelf zeggen al dat Azuma ‘niet zo veel woorden kent’. Het is allemaal heel beperkt dus.
Sterker nog: behalve wat hele simpele plugins zoals het kunnen checken van het weer, het instellen van je wekker en het kunnen zien dat je thuis bent gekomen door het setje sensors dat in de Gatebox zit kan je assistente niet zo veel, behalve aardig tegen je zijn. Dat lijkt zoals je ook in de video kunt zien het primaire doel van de Gatebox: mensen die alleen zijn het gevoel geven dat er iemand op hen wacht thuis. De extra app voor je telefoon, in de video gedemonstreerd doordat Azuma steeds berichten stuurt dat het zo fijn is als ‘meester’ weer thuis komt is gelijke delen creepy en zielig.
Het past echter wel precies in de Japanse stadscultuur, waar eenzaamheid veel voorkomt en vooral werkende mannen een reminder nodig hebben dat er ook zoiets als thuis bestaat en ze daar wel eens heen zouden moeten gaan. Dit is in geen enkel opzicht een apparaat dat kans van slagen heeft in Europa, maar blijkbaar in Amerika wel. De 300 apparaten die het bedrijf in de komende maanden gaat uitsturen zijn alleen te bestellen voor levering in Japan en de VS. Niet dat Azuma Engels spreekt trouwens, dus als het niet in het Japans kan, dan kan het helemaal niet. Niets voor ons dus, maar bizar om te zien hoe de invulling van het concept ‘persoonlijke assistent’ kan verschillen per cultuur.