Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Wat Wallbox betreft kan de ontwikkeling rond bidirectioneel laden niet snel genoeg gaan. Inmiddels is het Spaanse bedrijf dat is uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in de markt van energiemanagementsystemen alweer een stap verder.
Afgelopen week presenteerde het zijn inmiddels tweede versie van de Quasar, plus de eerste CCS bidirectionele lader (Quasar 2) tijdens een live demonstratie op het Smarter E Europe-evenement in München. De vehicle-to-home (V2H) en vehicle-to-grid (V2G) functionaliteiten werden als demo getoond met een Cupra Born (77kWh). Dit zou de een van de eerste elektrische voertuigen moeten worden waarvan de compatibiliteit met deze laadmethodiek is bevestigd.
De realiteit is echter dat Wallbox een straatlengte voor ligt op de markt, want op dit moment zijn er nog geen auto’s die een dergelijke functionaliteit ondersteunen. Buiten testexemplaren van onder andere de Ioniq 5, die technisch zijn omgebouwd voor V2H en V2G. Wallbox geeft zelf aan dat er in de loop van dit jaar meer auto’s op de markt gaan komen die geschikt zijn voor deze technologie. Dat wil alleen nog steeds niet zeggen dat deze ook voor de consument beschikbaar komen.
Bidirectioneel laden en vehicle-to-home (V2H) zijn de toekomst
Je auto kunnen gebruiken als thuisbatterij: wie wil dit niet? Geen 2, 4 of 8 kWh (nog steeds kostbaar) thuisbatterij aan de muur maar je eigen EV gebruiken als thuis-opslag. Het project zou wat dat betreft veel hoger op de agenda mogen staan. Het meest optimale model voor de consument is nu het slim laden vanaf je eigen laadstation thuis. Hier zorgt de technologie van de energieleverancier in combinatie met zonnepanelen en een dynamisch energiecontract voor lagere kosten van energie-afname. Maar ook in dit model vloeit je opgewekte energie terug naar het net, ook al krijg je daar soms wat geld voor terug. Alles wordt pas echt interessant als we onze opgewekte energie zelf kunnen opslaan om te hergebruiken als dit nodig is.
Wallbox Quasar 2: energie leveren als er geen energie beschikbaar is
Naast de bovengenoemde demo liet Wallbox nog een soort next-level toepassing zien waarbij bidirectioneel laden ook een oplossing kan zijn voor energie-black-outs die door externe omstandigheden of verouderde elektriciteitsnetten steeds vaker voorkomen. Deze technologie is speciaal ontworpen om een acute behoefte aan backup stroom op te vangen tijdens een stroomuitval en laat zien dat EV-laders verder kunnen gaan dan enkel efficiënt energiegebruik.
EV als nieuwe kostenbesparende energiebron voor thuis
De technologie van de Quasar 2 transformeert je elektrische auto in een krachtige nieuwe energiebron voor thuis. Gemiddeld kan een EV een woning moeiteloos voor meer dan drie dagen van stroom voorzien. Met de Wallbox app kun je als gebruiker laadsessies automatisch inplannen op de momenten waarop de energietarieven laag zijn, waarbij de energie die wordt opgeslagen vervolgens kan worden ingezet wanneer de hoge tarieven hoog zijn. Dit geldt ook voor overschotten aan zonne-energie wanneer gebruikers door middel van zonnepanelen zelf energie opwekken.
Energieleveranciers en automerken zullen graag mee willen profiteren
De vraag die blijft staan is alleen waarom dit allemaal zo lang blijft duren, terwijl testen in het verleden al lieten zien hoe effectief en kostenbesparend dit kan werken. Een van de remmende factoren kan zijn dat energiebedrijven en automerken onderweg willen meeverdienen aan dit model. Het is daarom niet vreemd dat vrijwel alle grote automerken inmiddels samenwerkingscontracten hebben afgesloten met grote energieleveranciers. De reden hiervoor is strategisch en het zou zomaar kunnen dat dit niet benoemde onderwerp wel degelijk op de agenda staat en dat V2H en V2G als voorbeeld alleen tegen een meerprijs beschikbaar komt.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over mobility
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024