Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het onderhoud van vliegtuigen is, dat zal iedereen begrijpen, extreem belangrijk. Hoewel straalmotoren gezien worden als een van de meest ‘eenvoudige’ en betrouwbare aandrijvingen, bestaat een gemiddeld vliegtuig uit honderdduizenden onderdelen die allemaal te allen tijde optimaal moeten blijven presteren. Onderhoud is dus niet iets om op te bezuinigen. Daarbij komt dat het rendement van een vliegtuig voor een groot deel afhankelijk is van de ‘airtime’. Een kist die aan de grond, of in de hangaar, staat, kost alleen maar geld. Kortom, het onderhoud moet niet alleen secuur en betrouwbaar zijn, maar ook zowel tijds- als kostenefficiënt.
AI onderhoudsplanning voor vliegtuigen
Een aantal Europese Universiteiten doen momenteel onderzoek naar het inzetten van kunstmatige intelligentie (AI) om het onderhoud van vliegtuigvloten slimmer en efficiënter te maken. Met behulp van AI zijn ze er in theorie al in geslaagd om nauwkeurig te voorspellen welke onderdelen wanneer onderhoud nodig hebben. Die voorspellingen worden vervolgens gebruikt voor de ontwikkeling van een onderhoudsplanning.
De onderzoekers, zo steltprojectleider Bruno Santos, hebben modellen ontwikkeld voor het complete onderhoudsproces van verschillende vliegtuigtypes. Die modellen kunnen in de toekomst gebruikt worden om het onderhoudsplan voor vliegtuigen een stuk efficiënter en beter te maken. Denk daarbij aan het op de juiste momenten vervangen van onderdelen die het eind van hun levensduur benaderen. En niet, zoals dat nu nog gebeurd, op basis van handmatig ontwikkelde voorspelmodellen.
Door AI in te zetten, gevoed met de praktijkdata van tientallen, en misschien honderden, vergelijkbare toestellen, kan veel nauwkeuriger voorspeld worden wanneer bepaalde onderdelen of (vlucht)systemen onderhouden en/of vervangen moeten worden. Dat voorkomt niet alleen onnodige stilstand van de toestellen, het zorgt ook voor minder verspilling van onderdelen en resources.
“Met onze geïntegreerde ReMAP-aanpak hebben we een belangrijke bijdrage geleverd om conditie-gestuurd onderhoud optimaal toe te kunnen passen in de commerciële luchtvaartindustrie. Verder hebben we een open IT-platform ontwikkeld waarmee AI-ontwikkelaars hun prognoses of planningsalgoritmen met een paar klikken kunnen laten draaien op basis van werkelijke operationele gegevens. Dit bevordert de ontwikkeling van innovatieve oplossingen van derden, om van onderhoud met vaste tijdsintervallen snel te gaan naar een echt adaptieve, conditie-gebaseerde onderhoudsbenadering in het gereguleerde luchtvaartdomein”, vertelt Santos.
700 miljoen besparen en verder vooruit plannen
Bijkomend voordeel van het efficiënter onderhouden van vliegtuigen is dat daarmee ook veel geld bespaard kan worden. De Europese Adviesraad voor Luchtvaartonderzoek (ACARE) heeft becijferd dat het inzetten van AI alleen in Europa al een besparing van 700 miljoen euro zou kunnen opleveren.
“Met dit concept kunnen we overwegen om de huidige handmatige onderhoudsplanning, van hooguit enkele weken vooruit, te vervangen door dit automatisch planningsproces waarmee we enkele maanden vooruit kunnen plannen. Het voordeel voor reizigers is duidelijk: minder ongepland onderhoud resulteert in minder vertraging en annulering van vluchten”, aldus Paul Chün, Vice President Technology Hub KLM Engineering & Maintenance.
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Mobile20.11.2024
Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024