Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Net als in de automotive industrie, wordt ook van de luchtvaart verwacht dat verduurzaming de komende decennia boven aan de lijst van vernieuwingen staat. Elektrisch aangedreven vliegtuigen zijn er al, maar dan hebben we het vooral over drones en kleinere vrachtvliegtuigen. Elektrisch aangedreven passagiersvliegtuigen zijn weliswaar volop in ontwikkelen, maar he duurt nog wel even voordat we die op lijndiensten zullen zien.
Handvol passagiers
Embraer is naast Boeing en Airbus een van de grootste bouwers van passagiersvliegtuigen ter wereld. De Braziliaanse fabrikant richt zich met name op toestellen voor korte tot middellange afstanden. Toestellen die tussen de 50 en 150 passagiers kunnen meenemen.
Speciaal voor de elektrificatie van de luchtvaart heeft Embraer de dochter Eve opgericht. Daar worden elektrisch aangedreven passagierstoestellen ontwikkeld. Ook dit zijn nog altijd relatief kleine toestellen, die hooguit een handvol passagiers kunnen vervoeren, zogenoemde eVTOL toestellen.
Regelgeving nog de bottleneck
De CEO van EVE heeft de ambitie, en het vertrouwen, uitgesproken dat de eerste commerciele EVE eVTOL passagiersvluchten al in 2026 zullen plaatsvinden. Technisch is dat volgens hem – en dat bewijzen ook de reeds uitgevoerde testvluchten – al goed mogelijk. Bovendien heeft het bedrijf al meer dan 2700 bestellingen voor de eVTOL’s in de pocket, onder andere van United Airlines>
Een van de grotere bottlenecks is echter de regelgeving omtrent geëlektrificeerd, maar vooral geautomatiseerd, vliegen. Tegenover Reuters vertelde Luiz Mauad, verantwoordelijk voor services en fleet operations, dat hij dit jaar (2023) op het gebied van de regelgeving grote vooruitgang verwacht.
Dat geldt ook voor het proces dat gemoeid is met de certificatie van nieuwe toestellen. “Het certificeren van een vliegtuig, zelfs een traditioneel vliegtuig, is altijd een enorme uitdaging”, aldus Mauad.
Afbeeldingen: EVE Air Mobility
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024