Afgelopen weekend heeft het TU Delft Hydro Motion Team een vliegende waterstofboot onthuld. Die boot vaart, of beter gezegd, vliegt over het water, aangedreven door waterstof. Ofwel, het is een zero-emission vaartuig waarbij geen schadelijke uitlaatgassen vrijkomen. Het enige dat een motor die op waterstof loopt uitstoot is water. Dus, als hij maar lang genoeg vaart, dan stijgt het waterpeil. Dat is een flauwe grap natuurlijk 😉
De boot van het Hydro Motion Team, Aurora, maakt bovendien gebruik van groene waterstof. Dit betekent dat de waterstof geproduceerd is met duurzame energie en er dus geen broeikasgassen zijn uitgestoten gedurende het productieproces. Met de waterstofboot wil het studententeam laten zien wat de potentie van waterstof is in de maritieme industrie.
De boot werd tijdens de onthulling gedoopt. Dat werd gedaan door John Hij is Energietrainer en werkt samen met voetbalclubs om deze te verduurzamen. Hij zet zich, net als het TU Delft Hydro Motion Team, in om mensen samen te laten werken aan een duurzame toekomst.
De boot is vernoemd naar de Romeinse godin Aurora. Zij symboliseert een nieuw begin en nieuwe mogelijkheden net zoals wij met onze waterstofboot ook nieuwe mogelijkheden laten zien. Ook vliegt Aurora met haar vleugels net zoals onze boot draagvleugels heeft en over het water “vliegt”.
Van 3 tot en met 8 juli zal het team met de ‘John Williams’ in Monaco meedoen aan de Energy Boat Challenge. Uiteraard met het doel om wereldkampioen te worden. Met de nieuwe, lichtere en efficiëntere boot, in vergelijking met het model van vorig jaar, is dat doel een stapje dichterbij gekomen.
Bij het ontwerpen van de nieuwe boot, waar al in augustus 2022 mee gestart werd, is onder andere gewerkt aan het optimaliseren van de rompvorm. Mede daardoor gaat de nieuwe boot ook nóg efficiënter om met de waterstof. Ofwel, hij kan langer en verder varen per kilo waterstof. Vooral voor langere afstanden is een waterstofboot veel geschikter dan bijvoorbeeld een boot op batterijen.
Daarnaast heeft de boot nu ook een zogenoemde chine. Die zorgt voor minder weerstand en helpt de boot om sneller uit het water te komen. De John Williams is dus een vliegende, draagvleugel, boot. Dat vliegen wordt ook wel ‘foilen’ genoemd. Belangrijk hiervoor zijn de hydrofoils onder de boot. Vanaf 25 km/h zal de boot opstijgen uit het water en zullen alleen de draagvleugels en de propeller onder water zitten. Doordat de boot als het ware boven het water vliegt, neemt de weerstand flink af waardoor de boot efficiënter vaart. Ook zijn er dit jaar winglets aan het uiteinde van de draagvleugels. Die zorgen voor nog minder weerstand en meer efficiëntie.
Het TU Delft Hydro Motion Team bestaat uit 23 ambitieuze studenten van negen verschillende studierichtingen van de TU Delft.