Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Stel: je zit op de bank en bent op zoek naar nieuwe sneakers. Omdat je geen zin hebt om de drukke winkelstraten in te gaan, besluit je een paar online te bestellen. Maar welke maat moet je hebben? Voor de zekerheid bestel je 2 verschillende maten en dat doe je ook met een ander paar schoenen. De bezorger komt met vier paar schoenen aan de deur en de kans is groot dat je daarvan in ieder geval drie paar terugstuurt. Dat houdt mij (en waarschijnlijk ook veel andere consumenten) tegen om schoenen online te bestellen. Dat dat slimmer moet kunnen, bedachten ze bij startup Wannaby en zo werd de app Wanna Kicks ontwikkeld.
Augmented Reality voor online shopping
Dit is toch een uitvinding waar iedereen die weleens online schoenen bestelt op zit te wachten? De app van Wanna Kicks is nu beschikbaar voor iOs. Als je een mooi paar schoenen ziet, maak je een 3D ontwerp van jouw voet door middel van AR (Augmented Reality). Dat gebeurt gewoon met de camera van je telefoon. Daar kan de app een ‘virtuele laag’ overheen plaatsen, zoals een sneaker. Het is niet de eerste AR-app voor online shopping, maar wel een hele goede én vernieuwende. De app werkt namelijk supersnel en je krijgt een goed en scherp beeld. Je voelt die nieuwe sneakers bijna aan je voeten zitten, kijk maar naar dit filmpje:
Duurzamer online shoppen
Je krijgt een goed beeld van hoe de nieuwe sneakers staan en kunt er ook mee rondlopen. Een hele mooie innovatie, want het geeft je veel meer gevoel bij je nieuwe aankoop. En dat verkleint dus ook meteen de kans op het doen van een miskoop. Daardoor hoeven minder producten retour gestuurd te worden. De kans is groot dat jij daardoor als consument meer gemak ervaart en bovendien is het veel duurzamer. Als dit op grotere schaal de norm wordt, dan kun je door middel van AR veel slimmer shoppen. De marges zijn voor veel webwinkels al mager en het retourproces neemt veel werk (en transport) in beslag.