Technology21.05.2015

​Virtual reality wordt eindelijk werkelijkheid


Als er één technologie is die veel mensen tot de verbeelding spreekt, dan is het wel virtual reality. Sinds het eind van de vorige eeuw speelt de mensheid met het idee van een door computers gegenereerde wereld. Denk aan films als Tron, The Matrix en games als Second Life. Toch is het fenomeen nooit echt helemaal van de grond gekomen. Dat zou dit jaar wel eens kunnen veranderen.

Al sinds de jaren ’80 doen we met zijn allen hard ons best iets van virtual reality te maken. Het concept is veelbelovend: door het manipuleren van onze zintuigen wanen we ons in een andere wereld. Veel pogingen ons echt te laten onderdompelen zijn echter gestrand als goedbedoelde experimenten.

Dit jaar wordt zeer waarschijnlijk een belangrijke omslag voor virtual reality. Voor een geloofwaardige ervaring moeten namelijk bepaalde technologieën bij elkaar komen. Het lijkt er sterk op dat die dit jaar flink aan momentum winnen.

1) Het display

Een van de meest voor de hand liggende voorwaarde voor geloofwaardige virtuele werelden is een goed beeldscherm. Of liever gezegd: twee beeldschermen, want voor een echte 3D-ervaring hebben beide ogen twee afzonderlijk geprojecteerde beelden nodig. Tot nu toe kwamen die twee beeldschermen altijd in de vorm van een soort helm. Het bekendste voorbeeld is de Oculus Rift, een virtual reality-helm die je een stereoscopisch 3D-beeld voorschotelt. Uniek is de krachtige sensor die je hoofdbewegingen registreert en real-time daarop het beeld aanpast. Het gevolg: je waant je daadwerkelijk in een andere wereld en je kunt letterlijk om je heen kijken.

Het project bevindt zich nog altijd in de ontwikkelfase, maar door de Facebook-overname is er nu meer dan genoeg geld voor de nodige R&D. Recent werd bekend dat de Oculus begin 2016 beschikbaar komt. En duur wordt het apparaat niet. Bedrijven als Sony, Samsung en Google ruiken nu ook het potentiële succes en hebben al eigen varianten aangekondigd.

2) Invoerapparaten

Een virtual reality komt pas echt tot leven als je ook geloofwaardig met die wereld kunt interacteren. Een simpele gamepad komt de ervaring niet bepaald ten goede.

De industrie experimenteert volop met invoerapparaten die een realistische interactie mogelijk maken. Een goed voorbeeld is Leap Motion, een sensor die handbewegingen nauwkeurig registreert en samenwerkt met onder andere de Oculus Rift. Ook Sixense bouwt sensoren die samenwerken met VR-systemen, waarmee je bijvoorbeeld lichtzwaardgevechten voert alsof je middenin een Star Wars-film zit. Fabrikant Ultrahaptics, ten slotte, bouwt een systeem waarmee je haptische feedback krijgt midden in de lucht. Het resultaat is een gevoel alsof je daadwerkelijk iets aanraakt.

3) Vastleggen van echte omgevingen

Natuurlijk kun je virtual reality-werelden uit het niets creëren, maar voor sommige toepassingen is het nodig om juist uit te gaan van bestaande omgevingen. Voor het recreëren van een virtuele woning bijvoorbeeld. Daarvoor zijn apparaten nodig die de werkelijke wereld vastleggen en omzetten in een 3D-omgeving. Momenteel leveren diverse fabrikanten als Immersive Media, Jaunt VR en Giroptic hier zeer complete oplossingen voor. Dat maakt de creatie van virtuele werelden een stuk eenvoudiger. Een kip-ei-probleem is daarmee opgelost, want zonder goede content is het voor hardwarefabrikanten zijn investeringen in R&D minder interessant.

4) Betere virtuele werelden

Virtual reality is natuurlijk nergens zonder goede, geloofwaardige virtuele werelden. Eerste-generatieproducten als Second Life hebben alvast een inkijkje gegeven in de mogelijkheden. En momenteel verschijnen er nog veel geavanceerdere werelden, zoals High Fidelity. De interacties die je daar met elkaar aangaat zijn veel rijker. Voornamelijk vanwege de ondersteuning van allerlei hardware voor het overdragen van bijvoorbeeld lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Die interactie is enorm belangrijk voor de geloofwaardigheid van de ervaring. Volgens onderzoekers is namelijk 80 procent van onze communicatie non-verbaal.

Magic Leap experimenteert momenteel met het projecteren van realistische 3D-objecten in echte situaties. Dankzij het nauwkeurig ‘mappen’ van de lichtinval in de echte ruimte kunnen zij daaraan virtuele objecten toevoegen die niet tot nauwelijks van echt zijn te onderscheiden. Deze technieken maken virtuele werelden veel dynamischer en aantrekkelijker dan voorheen mogelijk was.

5) VR en Smartphones

Je zou het misschien niet direct verwachten, maar smartphones en virtual reality gaan steeds beter samen. De grafische kracht van mobiele telefoons is met sprongen vooruitgegaan en ligt op een hoger niveau dan gameconsoles van enkele jaren geleden. De eerste VR-toepassingen zijn er al. Google Cardboard, bijvoorbeeld, maakt op ingenieuze wijze gebruik van de kleine vormfactor en het beeldscherm. In een goedkope bril van karton en twee lensjes plaats je je smartphone die vervolgens twee beelden projecteert. Het resultaat is een soort betaalbare maar absoluut bruikbare VR-helm. De gadget wordt nu al door de GGZ in Friesland gebruikt voor het behandelen van patiënten met een angststoornis.

Een andere innovatie komt van Samsung. De Zuid-Koreanen maakten in samenwerking met Oculus een VR-bril op basis van hun Note 4-phablet. De ervaring is wellicht iets minder realistisch dan op de Oculus Rift zelf, maar het draagbare en draadloze karakter maakt het een sexy en relatief toegankelijke gadget.

Dit jaar gaat de techwereld grote stappen maken op virtual reality-gebied. De benodigde tools en technologieën zijn inmiddels volwassen. Deze ontwikkeling gaat ongetwijfeld veel betekenen, niet alleen voor de game-industrie. Denk ook aan toepassingen in de gezondheidszorg, telepresence en allerlei educatievormen.

Deze blogpost is geschreven door Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland.

Verder lezen over Virtual Reality

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

In Nederland is nu voor het eerst een voetbalwedstrijd te zien in virtual reality. Het gaat dus niet om een virtuele voetbalwedstrijd: het is een echte wedstrijd tussen twee topteams, namelijk AZ en PSV die ook in VR wor...

Technology03.04.2024

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

Apple Vision Pro: dit is de meest gehoorde kritiek

Apple Vision Pro is nu een week uit en het apparaat is enorm populair. Er worden toffe video’s over gemaakt, er worden ministers bijgehaald die iets moeten vinden van mensen die het dragen in de auto en natuurlijk is e...

gadgets16.02.2024

Apple Vision Pro: dit is de meest gehoorde kritiek

​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

De lancering van de Apple Vision Pro, met de bijbehorende hype die we van Apple gewend zijn, heeft de discussie over immersive tech weer aangewakkerd. Is dit de toekomst van marketing, of is het nog te vroeg? De mythe v...

Technology08.02.2024

​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

In januari opent de vernieuwde VR Stripclub Escape Room: The Hangover

Als je niet te claustrofobisch bent ingesteld én wel houdt van een uitdaging in puzzelvorm, dan ben je vast wel eens in een escape room geweest. Met vrienden of familie, of als bedrijfsuitje. Al sinds 2019 (met even een...

Entertainment01.01.2024

In januari opent de vernieuwde VR Stripclub Escape Room: The Hangover

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

​Inspiratie voor je verlanglijst: 10 luxe techgadgets

Misschien wil je het gewoon een keer voor jezelf kopen als je jezelf wil verwennen, of misschien zet je het op je verlanglijst in de hoop dat iemand die vaak wat luxere cadeautjes koopt er iets mee doet: we hebben tien l...

gadgets19.10.2023

​Inspiratie voor je verlanglijst: 10 luxe techgadgets

‘Meta wil budget-variant van VR-bril Meta Quest 3 maken’

Meta’s nieuwe VR-bril Quest 3 is nu uit. Het apparaat is de opvolger van de populaire Quest 2 en kost 549 euro. Als je dat bedrag vergelijkt bij wat de Apple-VR-bril gaat kosten, dan is het een goed betaalbare VR-bril,...

gadgets11.10.2023

‘Meta wil budget-variant van VR-bril Meta Quest 3 maken’

Geeft de controllers uit handen
​Meta toont meerdere VR-brillen en AI tijdens Meta Connect

We wisten al dat het kwam, maar nu ook officieel wanneer: Meta Quest 3. De VR-bril verschijnt op 10 oktober en kost 569 euro. Dat en meer aankondigingen die Meta tijdens zijn jaarlijkse presentatie deed.

gadgets28.09.2023

​Meta toont meerdere VR-brillen en AI tijdens Meta Connect