Technology01.11.2016

Virtual Reality-adoptie komt langzaam op gang in Nederland


Virtual Reality: je wordt ermee doodgegooid op dit moment. Volgens onderzoeksbureau Ipsos staat de techniek dit jaar op een kantelpunt. Grote technologie- en mediapartijen investeren al langer flink in VR-hardware en -toepassingen en het aantal consumenten in Nederland die al een keer een ervaring hebben gehad (20 procent) of in elk geval bekend zijn met de technologie (65 procent) neemt toe. Dat betekent dat we op het punt beginnen te komen dat het een technologie is die onontkoombaar is. 2016 wordt dus wel echt het jaar van VR.

vr-infographic-ipsos
vr-infographic-ipsos

Nieuwsgierigheid belangrijkste trigger

De toenemende toegankelijkheid en beschikbaarheid van VR-toepassingen dragen bij aan een groeiend gebruik. Nieuwsgierigheid is de belangrijkste drijfveer om VR te proberen en doordat veel early adopters maar al te graag hun nieuwe speeltje showen komen steeds meer mensen in aanraking met de technologie. Als redenen om af te zien van het gebruik van VR noemen mensen aan de andere kant vooral dingen als ‘gebrek aan interesse’, ‘niet inzien van het nut’, ‘hoge kosten van devices’, ‘de hype eromheen’ en ‘het gebrek aan toepassingen’.

10 procent heeft een VR-bril

De meeste VR-brillen waar mensen mee in contact komen zijn de Cardboard-, Gear VR– of kunststofbril voor de mobiele telefoon. High end VR-headsets voor pc of gameconsole, zoals de HTC Vive, Oculus Rift en Playstation VR worden nog nauwelijks gebruikt, voornamelijk omdat ze erg duur zijn. De ervaring met VR komt met name van 360° video’s online, VR-games, en virtuele rondleidingen. Mensen zijn met name geïnteresseerd in VR in entertainment. Ze beleven televisie, films en online video’s realistischer wanneer deze in Virtual Reality zijn.

Eerste indrukken positief

Over de VR beleving is men vaker positief dan negatief. De meeste mensen beleven VR als ‘zeer realistisch’, ‘spannend’ en ‘waanzinnig’. Van alle genoemde positieve belevingen past ‘zeer realistisch’ vaker bij film in VR, ‘spannend’ bij marketingacties en ‘waanzinnig’ bij VR-games. Niet iedereen is positief over zijn VR-ervaring. Een minderheid vindt VR ‘niets bijzonders’, ‘tegenvallend’, ‘niet realistisch’ of ‘ziekmakend’ (wordt er misselijk van). Of er een schifting is in de leeftijd van de non-believers wordt door het onderzoek helaas niet duidelijk gemaakt.

Jongeren en research

Wel duidelijk is dat VR duidelijk een jonge doelgroep aanspreekt. Van de mensen onder de 35 jaar heeft 29 procent VR gebruikt. Onder de 35-54-jarigen ligt dit percentage een stuk lager. 55-plussers zijn met 11 procent überhaupt het minst geïnteresseerd. Jongeren hebben vaker interesse in VR voor gaming. 55-plussers gebruiken VR liever voor reizen en toerisme. De serieuze applicaties zijn echter ook groeiende. Van de chatplannen van Facebook naar de mogelijkheid om onderzoeken te plegen zoals Ipsos die zelf doet kan VR een handige tool zijn. De technologie zit echter nog sterk in de opstartfase en voordat we allemaal zonder tegenstribbelen een andere realiteit induiken zijn we nog heel wat jaren verder.

[Afbeelding © Ipsos / Foto © s4svisuals – Fotolia]

...

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Verder lezen over Virtual Reality

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Immersive video klinkt het in het Engels, maar in het Nederlands kun je dat het beste meeslepend noemen, iets waar je volledig in opgaat.

Video07.10.2024

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.

Lifestyle29.04.2024

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality