Virtual Reality: je wordt ermee doodgegooid op dit moment. Volgens onderzoeksbureau Ipsos staat de techniek dit jaar op een kantelpunt. Grote technologie- en mediapartijen investeren al langer flink in VR-hardware en -toepassingen en het aantal consumenten in Nederland die al een keer een ervaring hebben gehad (20 procent) of in elk geval bekend zijn met de technologie (65 procent) neemt toe. Dat betekent dat we op het punt beginnen te komen dat het een technologie is die onontkoombaar is. 2016 wordt dus wel echt het jaar van VR.
De toenemende toegankelijkheid en beschikbaarheid van VR-toepassingen dragen bij aan een groeiend gebruik. Nieuwsgierigheid is de belangrijkste drijfveer om VR te proberen en doordat veel early adopters maar al te graag hun nieuwe speeltje showen komen steeds meer mensen in aanraking met de technologie. Als redenen om af te zien van het gebruik van VR noemen mensen aan de andere kant vooral dingen als ‘gebrek aan interesse’, ‘niet inzien van het nut’, ‘hoge kosten van devices’, ‘de hype eromheen’ en ‘het gebrek aan toepassingen’.
De meeste VR-brillen waar mensen mee in contact komen zijn de Cardboard-, Gear VR– of kunststofbril voor de mobiele telefoon. High end VR-headsets voor pc of gameconsole, zoals de HTC Vive, Oculus Rift en Playstation VR worden nog nauwelijks gebruikt, voornamelijk omdat ze erg duur zijn. De ervaring met VR komt met name van 360° video’s online, VR-games, en virtuele rondleidingen. Mensen zijn met name geïnteresseerd in VR in entertainment. Ze beleven televisie, films en online video’s realistischer wanneer deze in Virtual Reality zijn.
Over de VR beleving is men vaker positief dan negatief. De meeste mensen beleven VR als ‘zeer realistisch’, ‘spannend’ en ‘waanzinnig’. Van alle genoemde positieve belevingen past ‘zeer realistisch’ vaker bij film in VR, ‘spannend’ bij marketingacties en ‘waanzinnig’ bij VR-games. Niet iedereen is positief over zijn VR-ervaring. Een minderheid vindt VR ‘niets bijzonders’, ‘tegenvallend’, ‘niet realistisch’ of ‘ziekmakend’ (wordt er misselijk van). Of er een schifting is in de leeftijd van de non-believers wordt door het onderzoek helaas niet duidelijk gemaakt.
Wel duidelijk is dat VR duidelijk een jonge doelgroep aanspreekt. Van de mensen onder de 35 jaar heeft 29 procent VR gebruikt. Onder de 35-54-jarigen ligt dit percentage een stuk lager. 55-plussers zijn met 11 procent überhaupt het minst geïnteresseerd. Jongeren hebben vaker interesse in VR voor gaming. 55-plussers gebruiken VR liever voor reizen en toerisme. De serieuze applicaties zijn echter ook groeiende. Van de chatplannen van Facebook naar de mogelijkheid om onderzoeken te plegen zoals Ipsos die zelf doet kan VR een handige tool zijn. De technologie zit echter nog sterk in de opstartfase en voordat we allemaal zonder tegenstribbelen een andere realiteit induiken zijn we nog heel wat jaren verder.
[Afbeelding © Ipsos / Foto © s4svisuals – Fotolia]