De Hyperloop is hard op weg om het vervoer van de toekomst te worden. Al jaren wordt er volop mee getest en keer op keer lijkt het erop dat we dit vervoermiddel ooit echt gaan gebruiken. In ons eigen land wordt in het hoge noorden, in Groningen, op dit moment het Europese Hyperloop Center gebouwd. Bedoeld om volop testen uit te voeren op een baan van 3 kilometer lang. Virgin is er ook al jaren mee bezig en heeft dit weekend voor het eerst passagiers vervoerd in een pod. Een spannend en baanbrekend moment voor de ontwikkeling van de Hyperloop.
Zondagmiddag vond de test plaats in de woestijn buiten Las Vegas. De eerste twee passagiers waren de Chief Technology Officer en mede-oprichter van Hyperloop en een andere medewerker. In ongeveer 15 seconden werden passagiers Josh en Sara ‘afgevuurd’ en met succes 500 meter vervoerd. De glimmende witte Pegasus is een magnetisch zwevende pod, die in een vacuümbuis wordt vervoerd. Het is een belangrijke prestatie voor Virgin Hyperloop, dat in 2014 werd opgericht. Uiteindelijk moeten de pods snelheden gaan bereiken tot 1223 kilometer per uur. Daarmee kunnen ze concurreren met bijvoorbeeld een vliegtuig. Voorwaarde is uiteraard wel dat er een baan is aangelegd op het traject tussen de steden waar jij naartoe wilt.
De DevLoop-testbaan ligt dus middenin de woestijn van Nevada. Een ideale omgeving om hyperloop-pods te testen. Dat gebeurt dan ook al regelmatig. Virgin voerde meer dan 400 tests uit op het circuit. Dit was de eerste keer dat er menselijke passagiers aanwezig waren. En daar is het bedrijf, terecht, trots op. “Niemand heeft iets gedaan dat in de buurt komt van waar we het nu over hebben”, vertelde Jay Walder, CEO van Virgin Hyperloop, aan website The Verge. “Dit is een werkende hyperloop op ware grootte die niet alleen in een vacuümomgeving draait, maar waarin ook mensen zitten. Geen enkele andere partij is al in de buurt gekomen van wat wij doen.”
De Pegasus-pod die wordt gebruikt voor de tests is een verkleinde versie van de uiteindelijke Virgin Hyperloop. Een full-size pod kan straks maximaal 23 passagiers vervoeren. Het witte interieur blijft in ieder geval en daar is over nagedacht. Omdat zo’n nieuw vervoermiddel best spannend kan zijn voor passagiers wil Virgin het interieur zo licht mogelijk houden. Het is ook niet niks om met enorme snelheid door een vacuümbuis te worden vervoerd.
Volgens Virgin is de versnelling van de loop vergelijkbaar met het gevoel van een opstijgend vliegtuig. De pod wordt voortgestuwd door magnetische levitatie, dezelfde technologie die ze gebruiken voor bullit-treinen. Het ziet er misschien uit als science fiction, maar het is gewoon een echte uitvinding die werkt. Passagier Sara Luchian was vooral benieuwd naar het gevoel dat ze zou ervaren in de pod. En hoe het is gesteld met de temperatuur en ventilatie.
Critici zeggen dat de hyperloop weliswaar technisch gezien een haalbaar vervoermiddel is, maar het financieel gezien onmogelijk te verwezenlijken zou zijn. De technologie is er, maar om banen en pods te bouwen zijn enorme investeringen nodig. Om nog maar te zwijgen van de kosten die je dan als passagier moet betalen. Bedenk ook eens wat een energie het kost om het vacuüm te creëren. En dat iedere keer als een pod op een station arriveert en weer vertrekt. Bochten maken vormen nu ook nog een uitdaging voor een pod.
Er zijn dus nog genoeg uitdagingen te overwinnen voor Virgin en alle andere testers. Toch is het een mooie technologie die we graag op de voet volgen. Want dit ziet er toch een beetje uit zoals we ons de toekomst hadden voorgesteld.
Fotocredits: Virgin Hyperloop