Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Dat het ontwikkelen van een (passagiers)vliegtuig bepaald geen sinecure is, zal niemand nog echt verbazen. We herinneren ons natuurlijk nog de problemen waar Boeing tegen aanliep tijdens, en na, de ontwikkeling van de 787 Dreamliner en 737 Max. En de iets ouderen onder ons zullen zich wellicht nog de vele problemen en vertragingen herinneren die Airbus opliep bij de ontwikkeling, en productie, van de A380. In China, waar copy-paste jarenlang de sceptor zwaaide als het gaat om het ‘zelf’ ontwikkelen van producten, zijn ze daar inmiddels ook achter. Het wide-body toestel dat daar ontwikkeld wordt, de CR-929, zal minimaal vijf jaar later haar eerste vlucht gaan maken dan oorspronkelijk gepland.
Meer tijd nodig
Voor de ontwikkeling van de CR-929 werkt het Chinese Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) samen met het Russische UAC (United Aircraft Corporation). Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de CR-929 wellicht al in 2025 haar eerste testvlucht zou maken, met een mogelijke uitloop tot ergens in 2027. Die planning hebben de samenwerkende partijen nu laten varen. Gesproken wordt nu over op z’n vroegst 2030.
De afgelopen maanden was er nogal wat onduidelijkheid over de voortgang van het project. Dat had en heeft natuurlijk ook alles te maken met de oorlog die Rusland in de Oekraïne voert. Er deden geruchten de ronde dat Rusland, ondanks dat het land nog steeds goede vrienden is met China, zich uit het project wilde terugtrekken. Die speculaties zijn inmiddels door een woordvoerder van de Russiche overheid ontkracht. Feit is dus wel dat de ontwikkeling van het Chinees-Russische passagiersvliegtuig de nodige vertraging heeft opgelopen.
Ruimte voor 280 passagiers
De CR-929 moet uiteindelijk plaats bieden aan maximaal 280 passagiers. Het toestel krijgt een maximaal bereik van maar liefst 12.000 kilometer. Daarmee wordt het de duidelijk grotere broer van de C919 die, zo werd enkele weken geleden gemeld, op het punt staat om het luchtruim te betreden. Dat toestel is overigens volledig door Comac ontwikkeld, zonder ‘hulp’ van de Russen.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024