Technology29.09.2015

Uitdagingen voor online retailers in december


Het gemak waarmee we anno 2015 online shoppen staat inmiddels bijna gelijk aan iets kopen in een fysieke winkel. Het gaat snel en eenvoudig en het lijkt ook vaak helemaal veilig om online te shoppen. We denken er niets eens meer écht bij na. De stijgende trend van online shoppen is een groot voordeel voor online retailers, die hun omzetten alleen maar zien toenemen, zeker in de drukke decembermaand. Over het hele jaar 2013 genomen werd er een kleine 11 miljard euro online uitgegeven, in 2014 steeg de omzet uit online verkopen naar net geen 14 miljard euro. Ik hoef niet uit te leggen dat de verwachting is dat dat in 2015 nóg verder gaat stijgen (er wordt al gesproken over meer dan 16 miljard). De absolute piek wat betreft online aankopen ligt ieder jaar in de maand december, rondom de feestdagen. Om even aan te geven hoe druk het vorig jaar was met online bestellingen in december: PostNL bezorgde op 2 december 2014 maar liefst 1 miljoen pakketten. Eén miljoen op één dag dus!

Als online retailer staat je dus voor komende decembermaand een flinke klus te wachten: je website moet goed vindbaar zijn, online shoppers willen een supersnelle website waar ze direct kunnen vinden wat ze zoeken én het moet veilig zijn om in jouw online shop iets te kopen. Gelukkig ben je nu nog ruim om tijd om je voor te bereiden op de aankomende piek. Jason Miller, Chief Strategist of Commerce bij Akamai Technologies, gaf me wat meer inzicht in hoe je dat als online retailer moet aanpakken.

Snelle webshop

Eén van de dingen waar je je als online retailer op moet focussen is de snelheid van je webshop. Een responsive website is belangrijk, maar snelheid is dat ook, zeker op mobiel. Waar je op een desktop nog wel wat geduld kunt opbrengen om te wachten tot een afbeelding volledig is ingeladen, is geduld ver te zoeken met een smartphone in je handen. Afbeeldingen moeten ook op een smartphone zo scherp mogelijk zijn, maar als het té lang duurt om die super scherpe afbeelding in te laden, haken mensen af. Stel je voor dat je die vreselijke letters GPRS ziet staan in je scherm, dan durf je al bijna geen website meer te openen, maar wanneer je als online retailer ervoor zorgt dat de kwaliteit van de afbeelding zich aanpast aan de kwaliteit van jouw internetverbinding, hoeft er helemaal geen probleem te zijn. Is de internetverbinding slecht, krijg je ook een kwalitatief mindere foto te zien. Klinkt misschien gek, maar je ziet dus tenminste wel een foto en hoeft niet af te haken, de website laadt nog steeds in. Het kan het verschil maken tussen wel of geen conversie, tussen wel of geen geld verdienen, en dus is dit een van de belangrijkste aandachtspunten voor iedereen die een webshop heeft.

Veilige webshop

Maar er is meer: de snelheid van je website moet in orde zijn, de veiligheid natuurlijk ook. Je kunt als webshop te maken krijgen met grote aantallen bezoekers: echte bezoekers die in een korte tijd allemaal bij jou iets willen kopen, maar ook grote aantallen ‘bezoekers’ die kwaad willen zoals tijdens een DDoS-aanval. In beide gevallen moet je actie ondernemen, want er willen te veel bezoekers in een korte tijd jouw webshop bezoeken, en de server en je internetverbinding kunnen dat niet aan. Met een stress test kun je zien hoe jouw website presteert onder druk om vervolgens actie te ondernemen.

Uiteindelijk wil je het bezoek kunnen filteren: zij die echt komen om iets te kopen wil je in je online winkel hebben, de rest mag buiten blijven. Met de oplossingen van Akamai wordt dat geregeld, zodat echte bezoekers ook echt iets kunnen kopen. Daarnaast kun je ‘vaste klanten’ ook nog eens voorrang geven. Zo kun je instellen dat zij die eerder gekocht hebben eerder jouw winkel binnen mogen.

Content Delivery Network

Eigenlijk is het spelletje heel simpel: jij biedt iets aan in je webshop, en wilt dat zo snel en veilig mogelijk kunnen overbrengen op jouw potentiële kopers. Een bedrijf als Akamai kan je dus helpen in het snel en veilig ‘afleveren’ van die content, op ieder device dat jouw kopers kiezen. Content Delivery Network-diensten noemen ze dat. Door gebruik te maken van hun hele platform vormen hoge pieken in bezoek geen enkel probleem, worden echte bezoekers onderscheiden van spammers en bot-netwerken en met web performance-producten wordt onder andere de snelheid van de webshop geoptimaliseerd.

Aan het eind van 2015 wordt er dus onder alle online retailers in Nederland miljarden euro’s verdeeld. Een flinke kaas, waar iedere online retailer een flinke hap uit wil claimen. Hoogste tijd dus om jouw webshop te optimaliseren, maar hoe ver ben jij al?

Foto credits header: Robert Kneschke / Fotolia.com.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Verder lezen over Security

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt

Het jaar is bijna voorbij en daarom kijken we naar de trends die we momenteel zien op het gebied van cybersecurity. Waar moet je nou echt voor oppassen dit jaar?

Cybercrime11.11.2024

Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023

Niet alleen lokale documenten, ook clouddocumenten worden op slot gezet en een proces van chantage volgt: ransomware.

Cybercrime23.10.2024

Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Het zit al sinds 2016 in Jetpack en het zorgt dat gebruikers die ingelogd zijn kunnen lezen wat er in ingediende formulieren staat.

Cybercrime15.10.2024

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?

Pas op voor phishing! Je wordt er volop door gewaarschuwd door meerdere campagnes, is dat wel zo effectief?

Cybercrime09.10.2024

Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen

Jim Stolze is een campagne gestart om de digitale weerbaarheid van Nederlanders te vergroten. Samen met KPN, ING en Microsoft is het platform 'Unlock Digitale Weerbaarheid' opgezet, met gratis lessen die online en bij jou in de buurt gevolgd kunnen worden.

Cybercrime08.10.2024

Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen