De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
TomTom heeft de Telematica-divisie verkocht aan het Japanse Bridgestone. De bandenfabrikant neemt het onderdeel voor 910 miljoen over van TomTom.
Fleet management en voertuigvolgsystemen
Met de Telematics tak van TomTom kunnen bedrijven hun wagenpark beheren en realtime informatie krijgen over de locatie van voertuigen. Daaraan gekoppeld zijn ook nog een aantal andere diensten, zoals communicatie met bestuurders, rittenadministratie, verbeteren van het rijgedrag en het besparen van brandstof. In Europa is TomTom marktleider met de Telematics diensten, maar voor het bedrijf is het maar een kleine tak.
Verkoop geen verrassing
De verkoop van het Telematics onderdeel komt niet als een verrassing. TomTom kondigde zelf in september 2018 al aan op zoek te zijn naar een koper. Dalende beurskoersen waren hier waarschijnlijk de oorzaak van. Grote autofabrikanten sloten contracten af met Google voor de ingebouwde navigatiesystemen, waarna beleggers zich zorgen maakten. Het bedrijf liet toen weten de focus te gaan verleggen op locatietechnologie voor zelfrijdende auto’s. In de verklaring die vandaag door TomTom zelf is gegeven zegt het bedrijf zich door de verkoop beter te kunnen richten op de ontwikkeling van kaarten, navigatiesoftware en verkeersinformatiesystemen.
Toch bleef TomTom wel actief met de dienst op de markt, ook in de eerste weken van 2019.
Bridgetone wil met koop sterkere positie innemen op markt voor mobiliteitsdiensten
Met de overname van de TomTom Telematics wil Bridgestone de kernactiviteiten voor banden verbeteren, datagedreven activiteiten versnellen, en het klantenbestand van de vloot uitbreiden, aldus Paolo Ferrari, hoofd van de Europese tak van het bedrijf.
Volgens TomTom is verwachting dat de overname afgerond wordt in het tweede kwartaal van dit jaar. Er werken 670 mensen bij Telematics.