Token is een poging om blockchain-technologie voor iets anders te gebruiken dan flinke winsten voor de bedenkers. Het is namelijk een koffiemerk, waarbij de technologie van de blockchain het compleet inzichtelijk moet maken waar het geld in de keten van bonen naar consument heengaat. Zo wordt blockchain niet alleen gebruikt voor transparantie en traceerbaarheid, maar ook voor het bepalen van het eigenaarschap.
Op dit moment is er sprake van ‘big coffee’, een aantal hele grote bedrijven die vooral investeren in marketing maar weinig tot niets in de boeren, zo zeggen de oprichters van Token. Er zijn zo’n 25 miljoen boeren die koffie verbouwen en die krijgen het allemaal maar net geregeld qua kosten, dus daar klopt iets niet. Token wil dat verbeteren door ons als consumenten een keuze te geven wat we met het marketinggeld doen.
Elk zakje Token koffie wordt voorzien van een digitaal token. Dat token is 50 cent waard en je kunt er voor kiezen om die waarde als korting te pakken op je koffie, het terug in het merk te stoppen of de boeren die de koffie produceren te helpen. Juist bij dit soort constructies is het altijd moeilijk geweest om te zien waar het geld heen gaat, maar daar is blockchain dan juist weer een goede oplossing voor. Er kan precies gekeken worden waar al die tokens heen gaan en zo kan er niks aan de strijkstok blijven hangen.
Het betekent natuurlijk wel dat er voor consumenten wat extra gedoe aan vasthangt. Je moet dat token namelijk wel ook omruilen naar de CrypC technologie, zoals ze het bij Token zelf zeggen. Of gebruikers dat ook gaan doen voor 50 cent per keer is nog maar de vraag, net zoals het onduidelijk is of die tokens daarna ook verhandeld kunnen worden.
Oprichter Guido van Staveren zegt dat het bedrijf meteen all-in gaat op dit idee. Er is een lading van 60.000 kilo koffie geproduceerd door kleine koffieboeren dat via de blockchain wordt gevolgd en dat wordt gedaan in een samenwerking met Bext360, Moyee Coffee en Stichting FairChain, drie missie gedreven organisaties gericht op het ontwrichten van de wereldwijde koffieketen.
Of ze echt een deuk in de wereldwijde koffieproductie gaan maken is nog maar de vraag, want 60.000 kilo koffie is op het wereldwijde verbruik niet heel veel, maar net zoals andere fair trade koffieproducenten is het idee wel goed. Hopelijk slaat het aan en kunnen we straks onder het genot van een kopje blockchain-koffie genieten van het feit dat de producerende boeren ook eens iets verdienen.
[Afbeeldingen © auremar – Adobe Stock]