Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het is eigenlijk geen nieuws dat fabrikanten, van smartphones tot en met auto’s, al meer dan een jaar kampen met een tekort aan grondstoffen, onderdelen en personeel. Dat geldt ook voor de luchtvaartindustrie. De CEO van Airbus, Guillaume Faury, heeft dat deze week nog maar eens benadrukt door te zeggen dat de situatie rondom de supply chain van de vliegtuigbouwer nog steeds ‘complex’ is.
Doelstellingen worden waarschijnlijk niet gehaald
Eerder deze week werd al duidelijk dat Airbus er waarschijnlijk niet in zal slagen de aanvankelijk geplande levering van 700 nieuwe toestellen in 2022 te voltooien. Enkele weken geleden, halverwege november, stond te teller ‘pas’ op 536. Daar komen er dit jaar, zo hebben luchtvaartanalisten becijferd, hooguit nog zo’n 100 bij. Al zijn er ook voorspellingen die uitgaan van de levering van tussen de 680 en 690 nieuwe toestellen dit jaar. Als dat klopt, dan valt de achterstand op de productiedoelstellingen nog alleszins mee.
Voor volgend jaar verwachten analisten dat Airbus zo’n 820 toestellen kan gaan afleveren. De fabrikant heeft daar zelf nog niets over geroepen. Echter, de uitspraken die de CEO van Airbus nu doet over de aanhoudende ‘complexe situatie rondom de supply chain’ wijzen erop dat de vliegtuigfabrikant nog even een slag om de arm (moet) houden.
Jammer voor de vliegtuigbouwer die het afgelopen jaar juist een paar mooie (nieuwe) klanten en orders gescoord heeft.
Situatie verbetert nog niet
Faury zei dat de leveranciers van Airbus eerder dit jaar in grote lijnen één reeks COVID-gerelateerde problemen hadden opgelost, maar dat er de afgelopen maanden nieuwe problemen opdoken. Die hadden ook te maken met het effect van de oorlog in de Oekraïne op de energiekosten.
“Ik denk niet dat het op korte termijn – de komende zes maanden – beter zal worden. Maar ik denk ook niet dat het erger wordt. Ik denk dat de crisis in de toeleveringsketen langer gaat duren dan we een paar maanden geleden dachten. Het is uitdagender en een moeilijkere omgeving op dit moment”, aldus Faury tegen verslaggevers tijdens een bijeenkomst van de ASD European Aerospace and Defence Brancheorganisatie.
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024