Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Hyundai gaat een maanrover bouwen. Nee, niet zodat astronauten er zelf in kunnen rijden, maar een maanrover die volledig autonoom op verkenning kan gaan. Voor de ontwikkeling en bouw van de Hyundai maanrover werkt de Koreaanse fabrikant samen met grote Koreaanse onderzoeksinstituten in de lucht- en ruimtevaartsector.
Koreaanse maanrover komt in 2027
De bouw van de maanrover is inmiddels al gestart. Die wordt nog even geheim gehouden. In de loop van 2024 verwacht Hyundai de eerste testresultaten te kunnen presenteren en later dat jaar ook afgerond. Dan duurt het nog een paar jaar voordat de Koreaanse maanrover onthuld wordt. Dat staat gepland voor 2027.
Voor de maanrover wordt gebruik gemaakt van geavanceerde robotica en technologieën voor autonoom rijden, aandrijfsystemen (motor, wielen, ophanging) en laadonderdelen (zonnepaneel, batterij). Die zijn ontwikkeld door de Hyundai Motor Company en Kia Corporation (camera, LiDAR).
“De ontwikkeling van deze rover voor verkenning van de maan weerspiegelt niet alleen dit doel, maar toont ook onze ambitie om grote uitdagingen om te zetten in tastbare resultaten. Met de ontwikkeling van de rover kijken we verder dan land-, zee- en luchtmobiliteit en breiden we uit naar ruimtemobiliteit”, vertelt Yong Wha Kim, Executive Vice President en Head of R&D Planning & Coordination Center van Hyundai Motor.
Universeel mobiliteitsplatform
De componenten van Hyundai worden hoofdzakelijk gebruikt voor de constructie van het onderste deel van de rover, dat als universeel mobiliteitsplatform moet gaan dienen. Daarbovenop kunnen verschillende soorten apparatuur voor verkenning van het maanoppervlak worden geplaatst – al naar gelang het doel van de missie. Om de extreme omstandigheden op het maanoppervlak te kunnen weerstaan, krijgt de rover onder meer extra bescherming tegen straling.
Voordat de rover naar de maan kan worden gestuurd, zullen verscheidene tests worden uitgevoerd in een omgeving die vergelijkbaar is met het maanoppervlak. Daarna is het de bedoeling de rover in de buurt van het zuidpoolgebied van de maan te laten landen om diverse wetenschappelijke missies uit te voeren. Het autonoom rijdende mobiliteitsplatform op zonne-energie zal ongeveer 70 kg wegen.
Verder lezen over Hyundai
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenTech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023
De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat
Verder lezen over Space
Technology07.11.2024
Waarom horen we zo weinig van de James Webb-ruimtetelescoop?
Technology21.10.2024
Astronauten dragen Prada-ruimtepakken in maanmissie Artemis III
Technology13.10.2024
SpaceX schrijft geschiedenis en vangt raket op uit de ruimte
Technology10.10.2024
NASA-astronaut deelt adembenemende video van het noorderlicht
Technology12.09.2024
Ruimtegeschiedenis geschreven: eerste commerciële ruimtewandeling
Technology02.09.2024
Boeing Starliner moet deze week naar huis, maar maakt raar geluid
Technology26.08.2024
SpaceX gaat een risicovolle missie aan: een ruimtewandeling
Technology24.08.2024