Technology27.03.2024

Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit


Het Freedom of Mobility Forum is is een platform dat geïnitieerd is door Stellantis, een van de grootste wereldwijde autofabrikanten en bij ons bekend met o.a. merken als Fiat, Opel, Peugeot, DS Automobiles, Citroen, Jeep, Alfa Romeo, RAM en inmiddels ook Lancia. Het forum is gericht op het bespreken van mobiliteitsvraagstukken en -oplossingen, waaronder elektrificatie, autonome voertuigen, connectiviteit en duurzame mobiliteit.

Het biedt een open platform voor discussie en samenwerking tussen verschillende disciplines, waaronder experts uit de industrie, beleidsmakers en andere belanghebbenden, om de toekomst van mobiliteit te bevorderen.

Hoe kunnen we wereldwijde mobiliteit duurzaam en inclusief maken?

Het is de primaire vraag (of stelling) die Stellantis wil trachten te laten beantwoorden. Het stelt Stellantis in ieder geval in staat om een veelheid aan onderwerpen te verkennen die essentieel zijn voor de toekomst van mobiliteit, en biedt veel ruimte voor innovatie en samenwerking.

Dit is een alternatieve header voor dit artikel. De uitleg vind je onderaan met dank aan Dall-e
Dit is een alternatieve header voor dit artikel. De uitleg vind je onderaan met dank aan Dall-e

Wie zijn de deelnemers aan het Freedom of Mobility Forum

De deelnemers aan het Freedom of Mobility Forum zijn een brede groep van experts samengesteld uit professionals uit de auto-industrie, waaronder ingenieurs, ontwerpers, technologen en creatieve denkers die of betrokken zijn bij het ontwikkelen van nieuwe mobiliteitsoplossingen of mensen die daar sowieso een mening of ideeën over hebben.

De kern van het Freedom of Mobility Forum wordt gevormd door:

  • Beleidsmakers: Vertegenwoordigers van overheden en regelgevende instanties die betrokken zijn bij het ontwikkelen van beleid dat de mobiliteit en de auto-industrie beïnvloedt.
  • Academici: Onderzoekers en academici die expertise hebben op het gebied van mobiliteit, technologie en duurzaamheid.
  • Stakeholders uit de gemeenschap: Vertegenwoordigers van niet-gouvernementele organisaties (NGO’s), consumentengroepen en andere belanghebbenden die het perspectief van de gemeenschap vertegenwoordigen.
  • Investerings- en financieringsinstellingen: Vertegenwoordigers van investeringsfondsen, banken en andere financiële instellingen die geïnteresseerd zijn in het ondersteunen van innovatie en groei in de mobiliteitssector.

Door deze diverse groep deelnemers samen te brengen, moet het forum in staat zijn om een breed scala aan perspectieven en inzichten te kunnen gaan bieden over de toekomst van mobiliteit en hoe deze is te verbeteren.

Een beeld wat wij hebben van toekomstige stedelijke mobiliteit, mooi maar niet voldoende
Een beeld wat wij hebben van toekomstige stedelijke mobiliteit, mooi maar niet voldoende

Freedom of Mobility kan niet bestaan zonder de inzet van kunstmatige intelligentie (AI)

Mijn persoonlijke interpretatie is dat deelnemers aan het Freedom of Mobility Forum van Stellantis vandaag vooral op zoek moeten gaan naar het antwoord hoe AI en andere opkomende technologieën kunnen worden ingezet om de wereldwijde mobiliteit te verbeteren en te transformeren.

Het gaat er immers om hoe deze technologieën kunnen worden toegepast om veiligere, efficiëntere, en meer duurzame mobiliteitsoplossingen te creëren die in de toekomst beter gaan ansluiten bij de behoeften van mensen in hun dagelijks leven waar dan ook op de wereld.

Daarnaast is het een zoektocht naar nieuwe inzichten over hoe we kunnen samenwerken binnen al die verschillende industrieën en met beleidsmakers om de adoptie van nieuwe door AI gedreven technologieën te versnellen om eventuele obstakels te overwinnen. Het is sowieso ondenkbaar om dit te realiseren zonder de inzet van AI en gebruik te maken van complexe data collecties ongeacht de privacy.

Mijn persoonlijke stelling: There is no global solution.

De onderbouwing is dat het een zoektocht moet zijn die aansluit bij de discussie over wereldwijde uitdagingen, zoals duurzaamheid, mobiliteit en technologische vooruitgang. Je hebt te maken met de complexiteit en diversiteit van onze wereld wat eigenlijk al verklaart dat uniforme oplossingen al was het maar door politiek nauwelijks toepasbaar of effectief zijn op globaal (wereldwijd) niveau. (zie foto’s)

Het is een zoektocht naar het belang van maatwerkoplossingen die rekening houden met lokale en regionale verschillen. Deze is vooral relevant in gebieden waar duurzame ontwikkeling en de toegang tot (nieuwe) energiebronnen, infrastructuur en de sociaal-economische omstandigheden sterk variëren.

De grootste uitdaging: samenwerken

Tegelijkertijd suggereert het dat het erkennen van de noodzaak voor diversiteit in oplossingen zelf een soort globale oplossing kan zijn. Dit perspectief zou samenwerkingen en uitwisseling van kennis moeten aanmoedigen, waarbij landen en regio’s leren van elkaars successen en uitdagingen. Het benadrukt een aanpak waarbij lokale sterktes en omstandigheden worden benut om collectieve doelen te bereiken. Maar misschien is dit wel de grootste uitdaging.

Uitleg over de foto’s met dank aan Dall-e

Zowel de header foto als de foto in bovenstaand artikel zijn gemaakt met Dall-e en zijn een resultaat voor een boeiende discussie over toekomstige stedelijke mobiliteit. Het uitgangspunt voor de prompt in Dall-e is als volgt omschreven:

Let’s create an image of futuristic mobility! Let’s picturing a sleek, autonomous vehicle gliding through a city with towering skyscrapers, all illuminated by neon lights. The vehicle, a blend of elegance and cutting-edge technology, features a seamless, glassy exterior and hovers above the ground, showcasing its advanced levitation technology. Pedestrians and cyclists move along designated pathways, illuminated by soft, ground-embedded lighting, while drones zip overhead, completing the dynamic scene of a hyper-connected, eco-friendly urban environment”.

Comment van Dall-e: Let’s bring this vision to life!

Futuristisch beeld van een Metropool zoals hierboven beschreven.
Futuristisch beeld van een Metropool zoals hierboven beschreven.

Wat als we dit beeld verplaatsen naar Afrika waar we geen stroom hebben, maar wel veel zon.

In een moderne wereld is het niet moeilijk om wilde ideeën te hebben over toekomstige mobiliteit. Maar wat als we met dezelfde insteek ons verplaatsen naar Afrika. Gaat alles dan nog steeds. Nee, en dat is wat ik probeer duidelijk te maken met de bovenstaande stelling dat er geen ‘Global Solution’ bestaat. Dan klinkt de prompt voor Dall-e ineens heel anders.

Let’s reimagine this scene within an African setting, focusing on a future where communities thrive despite the absence of traditional electricity infrastructure. Picture a landscape bathed in the warm hues of sunset, with innovative, eco-friendly mobility solutions at its heart. Think of a vehicle, perhaps powered by solar energy or other renewable sources, seamlessly blending with the natural environment. Around it, the community comes alive with low-tech but highly efficient and sustainable practices, such as solar-powered street lights, wind turbines in the distance, and perhaps even bioluminescent plants for natural lighting. The essence of this scene will highlight resilience, innovation, and harmony with nature, showcasing a future where technology and sustainability intersect gracefully within the African landscape”.

Het enige wat niet is veranderd is de mening van Dall-e: Let’s bring this vision to life!

Bij het zien van dit beeld denk ik maar \u00e9\u00e9n ding, zullen we hier beginnen.
Bij het zien van dit beeld denk ik maar één ding, zullen we hier beginnen.

Wil jij er ook bij zijn op 3 april a.s.?

Raakt het onderwerp jou ook, heb je er een mening over of wil jij weten hoe experts en anderen hier over denken, luister en praat dan mee op 3 april a,s. Meer informatie kan je teruglezen op het portal van Stellantis.

Here is the link to register: Freedom of Mobility Forum

We look forward to your participation in the debate on April 3, 2024 at 2:30 pm CEST, 8:30 am EDT.

Vergeet niet in te schrijven!
Vergeet niet in te schrijven!
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go