Stellantis, bekend van onder andere de automerken Peugeot, Opel, Fiat en Alfa Romeo, gaat haar samenwerking met Archer Aviation uitbreiden. Beide partijen hebben vandaag bekend gemaakt dat ze samen de ontwikkeling en productie van Archer’s elektrische vliegtuig, de Midnight, gaan verzorgen. Dit toestel, dat dus door Archer al ontwikkeld wordt, is een zogenoemde eVTOL, een elektrisch vliegtuig dat, net als een helikopter, verticaal kan opstijgen en landen.
De rol van Stellantis in deze samenwerking richt zich met name op het realiseren van de fabriek waar de Midnight vanaf 2024 geproduceerd zal worden. Die fabriek wordt gebouwd bij Covington, de Amerikaanse staat Georgia. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Stellantis het eVTOL-toestel van Archer massaal gaat produceren als exclusieve contractfabrikant.
De Midnight is een elektrisch vliegtuig dat in staat is om een kleine 480 kilo (1000 Amerikaanse ponden) vracht of passagiers (exclusief de piloot) te vervoeren over een afstand van zo’n 160 kilometer. Het toestel is met name bedoeld voor korte retourvluchten tussen bestemmingen, van ongeveer 30 kilometer (enkele reis). Door het toestel tussen de vluchten door telkens 10 minuten aan een lader te hangen, kan het vrijwel continu blijven opereren.
Met deze samenwerking op het gebied van korte-afstand vluchten in stedelijke gebieden zullen Stellantis en Archer hun beider sterke punten benutten om de vliegtuigproductie snel op te schalen en het Midnight-vliegtuig op de markt te brengen.
Archer beschikt over een team met eVTOL-, elektrische aandrijflijn- en certificeringsexperts. Stellantis heeft daarnaast geavanceerde productietechnologie en expertise, ervaren personeel en kapitaal. Dankzij de investeringen van Stellantis in de productiefaciliteit kan Archer de honderden miljoenen dollars die het daardoor bespaart, investeren in de ontwikkeling van het commerciële elektrische vliegtuig.
“We werken de afgelopen twee jaar nauw samen met Archer en ik ben voortdurend onder de indruk door hun vindingrijkheid en niet-aflatende toewijding om te presteren”, aldus Carlos Tavares, CEO van Stellantis.
“Stellantis’ voortdurende erkenning van Archer’s vooruitgang in de richting van commercialisering, en de toezegging van aanzienlijke middelen om samen met ons het Midnight-vliegtuig te bouwen, plaatst Archer in een sterke positie om als eerste op de markt te komen”, aldus Adam Goldstein, oprichter en CEO van Archer.