Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.
Het is het nieuwste concept, onderdeel van de plannen voor first & last mile mobility. De step kan geïntegreerd worden in Hyundai en Kia auto’s, door het opladen met elektriciteit die tijdens het autorijden wordt geproduceerd.
First & last mile mobility
First & last mile mobility is een term die wordt gebruikt om mensen en goederen te beschrijven tussen begin- en eindpunt. Simpel gezegd gaat het eigenlijk om het oplossen van de stukken die mensen in de stad nog moeten lopen buiten het openbaar vervoer. Als je kijkt naar de step zie je dat het compact is, om te zorgen dat mensen het overal mee naartoe kunnen nemen. Denk dan aan de 900 meter die je nog moet lopen van het station naar je werk bijvoorbeeld. Fabrikanten zien hier een groeiende markt in: uit onderzoek blijkt dat de last mile mobility-markt in de VS, Europa en China de komende jaren enorm zal groeien. Hyundai springt daar nu op in, met een prototype die 20km/u kan afleggen.
Overal behalve Nederland
Over de hele wereld zie je de steps al in de grote steden. Vaak maken ze deel uit van de ‘deeleconomie’, zoals Airbnb, Uber en Lyft. De twee grootste bedrijven in elektrische step-transport zijn Lime en Bird. Lime heeft al in meer dan 100 steden een succesvol deelstep concept uitgerold? Hoe werkt dat dan zo’n deelstep? Heel simpel eigenlijk, je gebruikt de app om een step dichtbij je te vinden, dan scan je de QR-code en je vertrekt. De prijs begint meestal vanaf $1, plus 15 cent per minuut. De meeste ritjes zijn nog minder dan 3 kilometer.
Steden zoals San Francisco, Los Angeles, Sydney, Kopenhagen. Je ziet ze echt overal, zelfs onze buren de Belgen en de Duitsers hebben ze al in meerdere steden. Overal, maar waarom niet in Nederland?
Dan komen we toch bij wetgeving uit. In Nederland mag het gewoon niet. Het ministerie van Infrastructuur gaat over nieuwe uitvindingen en innovaties in het verkeer. Alle voertuigen moeten aan een aantal veiligheidseisen voldoen. De regels die het ministerie erop nahoudt voor de step zijn nog strenger dan in onze buurlanden. Daarom is het vrijwel onmogelijk voor startups om hier een succesvol deelstep concept uit te voeren. Al zouden ze dat wel graag willen.
Nederland is echt een fietsland. Daarin verschillen we wel van menig andere landen, want we gebruiken meer dan alleen motorvoertuigen en het openbaar vervoer om naar onze bestemming te komen. Al jaren gebruiken wij de fiets. Toch is de elektrische fiets een potentiële concurrent van de fiets in Nederland. In prijs zijn er verschillende categorieën, de combinatie met het openbaar vervoer is aantrekkelijk en misschien wel de belangrijkste- het is compact. De elektrische step van Hyundai weegt 7,7 kg en dat is slechts het prototype.
Breda
Toch worden er stappen gemaakt en is de kans groot dat je in de toekomst de elektrische step in Nederland veel zal zien. Breda heeft het voor elkaar gekregen om een akkoord te sluiten met het ministerie. In samenwerking met Bird, de grootste concurrent van Lime, gaan ze 6 maanden een experiment aan. En dan kan het misschien wel eens snel gaan, want het openbaar vervoer brengt ons prima (uitgezonderd vertragingen) van a naar b, maar het ov is natuurlijk niet geschikt om mensen van deur tot deur te brengen. Juist dat is waar first & last mile mobility in stedelijke en regionale gebieden in de toekomst gebruikt zal worden.
Verder lezen over Duurzaam
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Nieuws10.10.2024
De klimaatcrisis gaat een nieuwe fase in: wat betekent dat?
Nieuws08.10.2024
Robert Jan won een thuisbatterij bij Zelfstroom: “We gebruiken veel meer eigen stroom”
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Hyundai
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenTech in Asia07.03.2024
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.12.2023
Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!
Automotive17.11.2023
Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon
Tech in Asia14.11.2023
Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan
Automotive06.11.2023
Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld
Tech in Asia05.11.2023
De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat
Verder lezen over mobility
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive11.01.2024