Boston Dynamics is klaar voor de release van de allereerste robot voor consumenten. Je kent het bedrijf misschien van de hondachtige robot BigDog (2005), de Cheetah (2012) en de mensachtige Atlas (2016). Nu lanceren ze een eerste robot die jij en ik ook in huis zouden kunnen halen.
Spot is de naam van de vierpotige robot die Boston Dynamics op de markt brengt. De robot wordt op dit moment getest op verschillende plekken. Er is nog geen duidelijke lanceringsdatum, maar het zou binnen een aantal maanden moeten gebeuren en zeker voor het einde van dit jaar. Volgens Boston Dynamics CEO Marc Raibert worden er op dit moment slechts enkele kleine aanpassingen gedaan, Spot is namelijk al uitvoerig getest.
Spot weegt 25 kilo, 30 als je de arm meetelt. Spot is volledig elektrisch en kan ongeveer 90 minuten mee op een volle lading, het ligt eraan wat voor taken je hem geeft. Volgens Boston Dynamics is het de meest stille robot die ze tot nu geproduceerd hebben.
Spot heeft alle mobiliteit geërfd van zijn grotere broer de Spot Classic. De mogelijkheid om dingen op te pakken met zijn 5 degree-of-freedom arm en verbeterde perceptie sensoren is nieuw. De sensor bevat stereo camera’s, diepte camera’s, een IMU (een apparaatje dat een combinatie is van een accelerometer, een gyroscope en een magnetometer) en positie en druk sensoren in de ledematen. Deze sensoren helpen bij navigatie en mobile manipulatie.
Besturen doe je Spot via een controller met beeldscherm, zoals je ieder mechanisch speelgoed kunt besturen.
Maar waarom zou je Spot aanschaffen? Het lijkt een apparaat dat erg handig is voor mensen die zelf niet zo mobiel zijn. Of het ook daadwerkelijk betaalbaar is voor hen, dat valt te betwijfelen.
Spot heeft nog geen (openbaar) prijskaartje, maar dat het een kostbaar apparaat is, moge duidelijk zijn. Vooral het produceren is op dit moment nog een dingetje, er zijn op dit moment slechts 50 bèta Spots gemaakt. Boston Dynamics hoopt de productie op te kunnen schroeven naar 1000 per jaar. Dat is bepaald geen massaproductie.
Toch zijn er al een aantal potentiële kopers. Geen consumenten, maar onder andere een aantal bouwbedrijven in Japan. Zij testen Spot als een manier om progressie op de bouwplaats bij te houden. CEO Raibert: “Er is een groot aantal bouwbedrijven waar we mee in gesprek zijn. Maar we hebben ook andere kandidaten die veelbelovend zijn. Waaronder bedrijven in gevaarlijke gebieden, waar de kosten hoog zijn om mensen neer te zetten.”
Spot is dan misschien (nog) niet de robot die we massaal in huis halen, maar is wel weer een stap dichterbij die realiteit. Benieuwd hoe zich de komende jaren/decennia gaat ontwikkelen.