Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Iedereen die regelmatig vliegt weet hoe lang het kan duren op een luchthaven voordat je uiteindelijk door alle controles bent. Om het proces van boarden sneller te laten verlopen start Schiphol in samenwerking met KLM een test waarbij gebruik wordt gemaakt van gezichtsherkenning.
Het trage proces van door de douane gaan heeft vooral te maken met landen buiten het Schengengebied. Wie reist naar een van de 26 Schengenlanden heeft geen paspoortcontrole nodig. Inchecken doe je met een boardingpas (geprint of digitaal). Voor alle overige landen geldt wel een paspoortcontrole en moet je langs de douane.
Proef
Schiphol en KLM willen met deze proef de techniek van gezichtsherkenning onderzoeken waarbij vooral wordt gekeken naar snelheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Het uiteindelijke doel is om het boardingsproces voor passagiers zo makkelijk en snel mogelijk te maken. De proefperiode duurt minimaal drie maanden.
De proef met gezichtsherkenning vindt plaats bij een geselecteerde gate op de luchthaven. Bij het boarden met het gezicht moet je je wel eerst registreren. In het wachtgebied bij de gate staat een speciale registratiekiosk waarbij medewerkers van KLM assistentie verlenen.
Bij het registreren scant de passagier het paspoort, de instapkaart en het gezicht. Om de privacy te beschermen worden deze gegevens uitsluitend voor de proef gebruikt. Na het boarden worden de persoonsgegevens automatisch verwijderd. De gegevens die in de registratiekiosk staan, worden na tien uur verwijderd.
Verder lezen over Gezichtsherkenning
Technology24.04.2023
Pistool met gezichtsherkenning
De smart gun maakt gestolen pistolen onbruikbaarOnline15.11.2021
Waarom je niet wilt dat jouw biometrische gegevens op straat komen te liggen
Gedeelde identificatiemethoden herbergen een privacyrisicoTechnology18.10.2021
Gaat je lunch betalen met een gezichtsscan te ver?
Technology14.04.2021
Ten onrechte gearresteerd op basis van gezichtsherkenning?
Amerikaan klaagt politie aanTech in Asia05.12.2019
Deze Chinese 500-megapixel camera herkent een gezicht uit duizenden
Tech in Asia05.11.2019
Emotieherkenning is de nieuwste trend in Chinese surveillancetechniek
Tech in Asia23.10.2019
China’s UnionPay kondigt betalen met gezichtsherkenning aan
Tech in Asia11.07.2019
Taiwan’s Cyberlink wil gezichtsherkenning naar Amerika brengen
Verder lezen over KLM
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Automotive16.07.2024
Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber
Nieuws26.04.2024
Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023
KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen
Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30Verder lezen over Schiphol
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology21.11.2023
Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger
Nieuws29.09.2023
JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat
Nieuwkomer dreigt door nieuwe regelgeving van Schiphol verdreven te wordenNieuws04.04.2023
Schiphol gaat nachtsluiting invoeren
Technology13.03.2023
Schiphol test AI-technologie in securityproces
AI moet lange wachtrijen en geannuleerde vluchten helpen voorkomenLifestyle27.02.2023
Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?
Technology22.02.2023
Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol
Gadgets15.06.2022