De ‘smart’ tv is overal, of het nu nog oudere sets zijn uit het 3D-tijdperk, of de nieuwere UHD/4K tv’s die je inmiddels overal betaalbaar kunt kopen. Het idee om een processor in een tv te gooien en er apps op te laten lopen is in de basis prima, maar de levensduur van de gemiddelde tv gooit roet in het eten van alle slimme opties.
De technologie die door de apps wordt aangestuurd gaat immers steeds verder vooruit en net zoals je het wel degelijk merkt als je telefoon ouder is dan twee of drie jaar geldt dat voor tv’s ook. Alleen: tv’s zouden toch minstens een jaartje of 5-10 moeten meegaan, althans dat is het gevoel van veel consumenten. Met die levensduur in het achterhoofd blijken zo’n beetje alle ‘smart’ tv’s in de tweede helft van hun bruikbare leven niet meer mee te kunnen.
Een goed voorbeeld is Sony, die aan klanten moest aangeven dat de YouTube-app op hun vier jaar geleden gekochte smart tv vanaf nu niet meer werkt. Da’s mooi balen als je dacht geen Apple tv, Roku, Chromecast of andere methode om YouTube, Netflix, HBO Go, Plex of wat dan ook te kunnen kijken, maar het is emblematisch voor wat er in de komende jaren aan zit te komen: smart tv-app-ellende.
Het is niet alleen Sony: ook Samsung en Philips moeten het op fora vaak ontgelden als bedrijven die hun app-ecosysteem niet goed onderhouden, maar uiteindelijk is het ook niet te doen om alles bij te houden; er zijn te veel tv’s met te veel verschillende varianten van de software en de fabrikanten zijn vaak ook nog eens afhankelijk van derde partijen om alles draaiende te houden. Dat ontslaat ze niet van hun verantwoordelijkheden, maar betekent wel dat je er als consument rekening mee moet houden dat hoe ‘smart’ een tv ook is als je hem koopt, je niet kunt bouwen op de functionaliteit tot het einde der dagen.
[Afbeelding © Alextype – Fotolia]