De handbagage van passagiers op Schiphol wordt straks bij de security gecontroleerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). De luchthaven start daarvoor een samenwerking met security technologiebedrijf Pangiam. Doel van deze samenwerking is om het securityproces sneller te laten verlopen, zonder dat daarvoor concessies gedaan worden aan de veiligheid.
Het gebrek aan securitypersoneel is een van de grootste problemen waar Schiphol de afgelopen maanden mee te kampen heeft. Iedereen kent ongetwijfeld nog de lange wachtrijen bij de bagagecontrole die het afgelopen jaar niet alleen tot enorme wachttijden leidden, maar waardoor ook veel passagiersvluchten, met name in de drukke vakantieperiodes, geannuleerd moesten worden.
Schiphol bedacht afgelopen zomer een tijdelijke oplossing door het inhuren van meer personeel en het verhogen van de salarissen. Echter, dat heeft niet geleid tot een structurele oplossing van het probleem. Ook voor de komende drukke vakantieperiodes verwacht Schiphol dat luchtvaartmaatschappijen weer noodgedwongen een aantal vluchten zullen moeten annuleren.
Samen met Pangiam gaat Schiphol nu onderzoeken of en hoe de nieuwe technologie van Pangiam de controle van handbagage op Schiphol en andere luchthavens kan verbeteren en versnellen. De technologie maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en algoritmes, om beelden van handbagage te analyseren en verboden items en andere veiligheidsrisico’s te identificeren. In de toekomst kan de technologie medewerkers ondersteunen en het proces voor reizigers versnellen.
“We hebben de afgelopen periode vol ingezet op het werven van beveiligingscollega’s en het verhogen van de productiviteit van onze beveiligingsapparatuur, dit uiteraard zonder concessies te doen aan de kwaliteit van onze beveiliging. Deze samenwerking kan in de toekomst bijdragen aan meer comfort voor reizigers, door een veilige en snellere controle van handbagage. Veiligheid blijft daarbij altijd vooropstaan”, aldus Philip van Noort, Directeur Security bij Amsterdam Airport Schiphol.
“De technologie kan worden toegepast op bestaande hardware en apparatuur, zoals de CT-scans op Schiphol. Ook kan het worden gebruikt in combinatie met andere software. Wanneer de technologie aan alle vereisten en Europese regelgeving voldoet en de testperiode succesvol is, wordt het op schaal geïmplementeerd”, voegt Alexis Long, Head of Project DARTMOUTH bij Pangiam, daar aan toe.