Technology21.11.2023

Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger


De afgelopen weken is weer veel gedoe rondom onze nationale luchthaven Schiphol. Al jaren wordt gesproken over het terugdringen van het aantal vluchten. Dat leek in kannen en kruiken, maar enkele dagen geleden bleken die afspraken, onder druk van de EU en VS, voorlopig toch niet haalbaar. Schiphol, en een groot deel van de politieke partijen, wilden in eerste instantie met name de nacht- en privéjet-vluchten gaan beperken, en nagenoeg afschaffen. Behalve voor het milieu (CO2 en andere schadelijke uitstoot) speelt ook de geluidsoverlast een belangrijke rol. In de nachtelijke uren is het stiller op straat en in woonwijken. Juist op die momenten ervaren omwonenden van de luchthaven dan extra veel last van de jankende straalmotoren.

Ga er dan niet wonen is te kort door de bocht

Persoonlijk vind ik het een moeilijke discussie. Schiphol is een levensader voor ons land en diens industrie. Vrijwel alle mensen die in de steden en dorpen om de luchthaven wonen – met name onder de aanvlieg- en opstijgroutes – zijn daar pas komen wonen toen de luchthaven al (lang) operationeel was en er duizenden vliegtuigen per week vertrokken en arriveerden. Dan had je natuurlijk vooraf kunnen bedenken dat je regelmatig te maken krijgt met (laag) overvliegende vliegtuigen. Uiteraard snap ik ook wel dat die redenering niet zwart-wit is. Ik bedoel, niet iedereen kan er voor kiezen om vanwege Schiphol dan maar 20 kilometer verderop te gaan wonen.

Toch is er ook wel veel veranderd om de overlast van Schiphol te beperken. Huizen zijn geïsoleerd en, misschien nog wel belangrijker, vliegtuigen zijn een stuk stiller geworden. Wie dat niet geloofd, moet maar eens naar mijn ‘neck of the woods’ komen, in het fraaie Zuid-Limburgse land. Ik woon vlak (hemelsbreed nog geen 5 kilometer) van de NATO luchtmachtbasis in Teveren (D). Dat is een basis waar normaliter zo’n vijftien AWACS toestellen gestationeerd zijn. Dit zijn oude Boeing 707’s die omgebouwd zijn tot radarvliegtuigen. Toestellen met redelijk (ahum) verouderde straalmotoren… vier in totaal voor elke AWACS.

AWACS produceert tig keer meer lawaai

Die toestellen produceren als ze opstijgen of laag overvliegen meer dan 100 decibel. Ter vergelijk, een modern passagiersvliegtuig komt amper nog aan de 80dB. Nu denk je natuurlijk dat een paar testvluchten per dag wel te doen is. Maar dat is niet het enige. De NATO voert vaker langere testvluchten uit. In de praktijk betekent dat, dat zo’n AWACS in een uur tijd meerdere keren een doorstart maakt. Ze vliegen dan ‘testrondjes’ boven Zuid-Limburg en de Duitse Eifel. Afhankelijk van de windrichting liggen Schinveld, Brunssum, Hoensbroek (my hometown) en de dorpen en steden in de buurt dan elke paar minuten precies onder de aanvlieg- of opstijgroute. Ik kan je uit ervaring vertellen dat de geluidsoverlast die je dan moet slikken, vele malen erger is dan die van de opstijgende en landende moderne vliegtuigen die Schiphol aandoen.

Daarbij komt dat de AWACS toestellen tijdens hun testrondjes meestal niet hoger vliegen dan een paar honderd meter. Ofwel, ook als ze niet doorstarten is het geluid van de AWACS toestellen hier in de regio oorverdovend. Natuurlijk, maximaal 2600 vliegbewegingen (een afspraak die NATO met de Nederlandse overheid gemaakt heeft), is een schijntje vergeleken bij het aantal vliegbewegingen dat Schiphol produceert, maar elk van die 2600 AWACS vluchten kan dus wel zorgen voor vijf tot tien keer laag overvliegen en doorstarten.

De motoren van de AWACS zijn bijzondere luidruchtig.
De motoren van de AWACS zijn bijzondere luidruchtig.

Het goede nieuws

Het grootste probleem qua geluidsoverlast van de AWACS wordt dus veroorzaakt door de lage vlieghoogte en de vele doorstarts in combinatie met de oude, bijzonder luidruchtig jankende straalmotoren. Al vele jaren pleiten omwonenden, gemeenten en de landelijke politiek bij de NATO ervoor om de motoren te vervangen, maar dat is er nog niet van gekomen.

Deze week was er dan eindelijk goed nieuws. De NATO heeft namelijk bekend gemaakt dat de huidige oude ‘707-AWACS’ toestellen vervangen worden. Volgend jaar, zo is de verwachting, zal de NATO een eerste order plaatsen voor zes nieuwe, stillere, AWACS toestellen, gebaseerd op de Boeing 737-700. Als alles volgens planning verloopt, worden die vanaf 2031 geleverd. Dat duurt dus nog zo’n acht jaar, maar ik ken heel veel mensen die daar dolblij mee zullen zijn, waaronder ikzelf.

Overigens moet ik ook eerlijk bekennen dat de AWACS overlast sinds begin 2022 al een heel stuk afgenomen is. Sinds de oorlog in de Oekraïne is het leeuwendeel van de AWACS-vloot namelijk naar andere NATO luchtmachtbases verplaatst, dichter bij het conflictgebied om het luchtruim daar in de gaten te houden. Slecht nieuws voor de wereld, maar wij zijn er ‘blij’ mee.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Schiphol

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat

Enkele weken geleden wist JetBlue nog vol trots te melden dat de luchtvaartmaatschappij dagelijks vanaf Schiphol naar New York ging vliegen. Die blijdschap heeft inmiddels plaatsgemaakt voor boosheid. JetBlue dreigt name...

Nieuws29.09.2023

JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat

Nieuwkomer dreigt door nieuwe regelgeving van Schiphol verdreven te worden
Schiphol gaat nachtsluiting invoeren

Het kwam vandaag als een donderslag bij heldere hemel. De nieuwe, tijdelijke, CEO, Ruud Sondag, heeft geroepen dat hij ernaar streeft om Schiphol binnen enkele jaren te ‘verlossen’ van nachtvluchten, privéjets en la...

Nieuws04.04.2023

Schiphol gaat nachtsluiting invoeren

Schiphol test AI-technologie in securityproces

De handbagage van passagiers op Schiphol wordt straks bij de security gecontroleerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). De luchthaven start daarvoor een samenwerking met security technologiebedrijf Pangiam. Do...

Technology13.03.2023

Schiphol test AI-technologie in securityproces

AI moet lange wachtrijen en geannuleerde vluchten helpen voorkomen
Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Uit een onderzoek van het onderzoeksbureau iVOX blijkt dat de prijs, het weer en de natuur belangrijke factoren zijn voor het vastleggen van onze vakantiebestemming. Maar kunnen we nog dezelfde eisen stellen als voor de...

Lifestyle27.02.2023

Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

Wie wel eens op Schiphol geweest is, heeft ze wel eens gezien, de karretjes waarop minder valide passagiers naar hun bestemming op het vliegveld getransporteerd worden. Ze hebben wel wat weg van een golfkar en nemen noga...

Technology22.02.2023

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Het blijft bijzonder: op Schiphol arriveren en je koffer tussen allemaal andere koffers op de bagageband zien aankomen. Iedereen kan allerlei koffers pakken, maar is het wel zo vrijblijvend als het lijkt? Er is een reden...

Gadgets15.06.2022

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Schiphol gaat met een app vlieglawaai melden

Luchthaven Schiphol komt met een app die vlieglawaai voor omwonenden kan voorspellen. Dat is de uitkomst van een onderzoek uit 2019 naar de informatiebehoefte van omwonenden. Het ontdekte dat er een aanzienlijke vraag is...

Technology12.02.2021

Schiphol gaat met een app vlieglawaai melden

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...