Gisteren werd de olympische ploeg voor de Olympische Winterspelen in Pyeongchang op Papendal gepresenteerd. Shorttracker Sjinkie Knegt vond het allemaal maar lang duren, de presentatie bleek nogal saai en langdradig. Maar gelukkig voor Sjinkie heeft dat lange stilzitten geen invloed op zijn prestaties tijdens de Spelen, want hij heeft een ‘geheim wapen’ achter de hand dat vandaag in Thialf werd gepresenteerd. Een wereldprimeur, want zelfs de Koreanen beschikken niet over dit stukje technologie, en ook de langebaanschaatsers weten tot vandaag nog van niets.
Samsung ontwikkelde voor de Nederlandse shorttrackers Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting – dé kanshebbers voor goud – innovatieve schaatspakken: de Samsung SmartSuit. Dit pak heeft als doel de schaatsers tijdens een training hun schaatshouding te laten verbeteren. Voor shorttrackers is het namelijk van groot belang om zo diep mogelijk te zitten. Dan kun je namelijk de meeste kracht vanuit je been overbrengen op het ijs.
Het Samsung SmartSuit werd op maat gemaakt voor Sjinkie en Suzanne en heeft vijf speciale sensoren. Wanneer de twee aan het trainen zijn wordt aan de hand van deze sensoren berekend hoe groot de afstand van hun heup ten opzichte van het ijs is. Bondscoach Jeroen Otter en bewegingswetenschapper Bjorn de Laat die het team ondersteunt kunnen in een bijbehorende app realtime deze gegevens uitlezen en zo dus zelfs tot op de millimeter nauwkeurig zien of de schaatsers diep genoeg zitten. Wanneer de coach tot de conclusie komt dat Knegt of Schulting dieper moet zitten, dan kan hij via de app een trilling versturen die de schaatsers op hun pols zullen voelen. Het is het ultieme middel om zo effectief mogelijk te trainen.
Voor de polsband heeft Samsung gekozen voor technologie die ze al in huis hebben: de Gear Fit 2. Voor de schaatsers is dit een prettige smartwatch, omdat die zonder problemen om de pols onder het schaatspak past. De coach kan twee soorten trillingen geven: een teken dat het goed gaat en een teken dat de schaatsers dieper moeten zitten. In de praktijk wordt alleen dat laatste signaal gegeven. “We worden eigenlijk alleen afgestraft” aldus Sjinkie Knegt.
Begin 2017 ging het team van Jeroen Otter samen met Samsung om de tafel om te kijken hoe de twee elkaar kunnen helpen. Samsung vanuit de ambitie om de mensen het maximale uit het leven te laten halen, maar de sporters vanuit de droom over olympisch goud.
De kniehoekmeting deed Otter voorheen puur op gevoel: hij keek op basis van zijn ervaring naar wat hij zag en besloot of het goed was of niet. Met de informatie die hij nu heeft kan hij zoveel gerichter sturen.
Sjinkie en Susanne trainen nog niet zo heel lang met de pakken: pas sinds november zijn ze beschikbaar. Beide schaatsers zijn er enorm enthousiast over. Hoewel ze beiden weten dat ze in trainingen diep moeten blijven zitten, is het prettig voor ze om af en toe de trilling op de pols te voelen als reminder dat het nog dieper moet. Ook bleek uit de data van de eerste weken dat de twee shorttrackers compleet verschillen in hun schaatspatroon, wat voor de bondscoach veel aanknopingspunten geeft om ze beter aan te kunnen sturen.
De Samsung SmartSuit is echter wel een trainingspak. Tijdens de Olympische Spelen is dit pak niet toegestaan, technologie op het ijs mag simpelweg niet van de ISU. Maar beide schaatsers vinden dat ook geen probleem, want tijdens de wedstrijd moet de focus op hele andere dingen liggen. Dan moet er goed genoeg getraind zijn en moet dat diep zitten helemaal vanzelf gaan.
Het bijzondere is dat Sjinkie en Suzanne het pak nu dus een maand of twee gebruiken, maar dat eigenlijk niemand om hen heen dit heeft opgemerkt. Ook voor de langebaanschaatsers is dit nieuws, en ik kan me voorstellen dat daar zeker ook trainers en schaatsers zijn die in de toekomst bij Samsung aan willen kloppen voor zo’n op maat gemaakt pak. Samsung staat er in ieder geval voor open.
En hoe kan het dat alleen deze twee Nederlandse schaatsers met de Samsung SmartSuit trainen, terwijl Samsung van origine een Koreaans bedrijf is? Je zou je kunnen voorstellen dat er in Zuid-Korea aardig wat geïnteresseerden zijn, zeker nu de Olympische Spelen daar worden gehouden. Toch heeft Samsung in Korea daar geen moeite mee: “Dit is een lokaal idee en na de Spelen gaan we kijken hoe we dit eventueel wereldwijd kunnen inzetten” vertelt Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile van Samsung Nederland.
Gaat het goud opleveren? Dat gaan we in februari zien. Over 37 dagen beginnen de Olympische Winterspelen in Pyeongchang. Sjinkie en Suzanne gaan er in ieder geval voor.