24.07.2018
Technology

Samsung gaat ook een consumentenversie van ‘The Wall’ maken

By: Patrick Smeets

BlogTechnology

Tijdens de CES dit jaar kwam Samsung met hun nieuwe MicroLED display dat ze The Wall noemden. Het idee is te gek: een modulair scherm dat je zo groot kunt maken als je wilt, simpelweg door meer panelen randloos aan elkaar te koppelen. Samsung is inmiddels ver genoeg met het produceren van de MicroLEDs op schaal dat ze het concept kunnen gaan verkopen, maar dat zal in eerste instantie wel in een zakelijke context zijn. The Wall Professional wordt tegen september voor het eerst verkocht en dat betekent dat de 80 millimeter dikke schermdelen opgehangen kunnen gaan worden in retail-, beurs- en andere zakelijke locaties.

De consumentenversie blijkt echter ook niet heel ver van ons verwijderd. Samsung zegt tegen de Korea Herald dat er ook een versie van The Wall voor thuis gaat komen in de nabije toekomst, al specificeert hij niet of dat al in 2019 gaat zijn. Die versie wordt slechts 30 millimeter dik of nog dunner en ook bij deze kun je zelf bepalen hoe groot je scherm gaat worden door er meer modulaire delen in te gebruiken.

Samsung`s Han Jong-hee president Visual Display Business - beeld: Samsung
Samsung`s Han Jong-hee president Visual Display Business - beeld: Samsung

Je mag het geen tv noemen

Samsung wil voor The Wall af van de term ’tv’, omdat ze juist duidelijk willen maken dat het een scherm kan zijn van elke grootte en elke proportie, afhankelijk van hoeveel modulaire delen je er voor gebruikt. Dat betekent dat je zelf mag gaan bedenken hoe groot jouw Wall gaat zijn. De grootte wordt alleen beknot door de ruimte op je muur, hoewel de ruimte in je portemonnee ook zeer zeker een factor gaat zijn in de eerste paar jaar, zeker als Han Jong-hee van Samsung het scherm ‘luxury’ noemt in een home entertainment-context.

Het idee is dat je het scherm gebruikt zoals jij dat wilt, dat je er “alles waar je comfortabel mee bent” op kunt laten zien, net zoals mobiele displays. Dat is op zich een nobel streven, maar in realiteit vinden een hoop van de dingen die je op een scherm aan kunt sluiten het toch best fijn als een scherm een bepaalde aspect ratio (zoals 16:9) heeft. Je kunt natuurlijk prima een wall maken die een heel vierkant op je muur vormt, maar dan heb je vooral een hoop modules gekocht die een zwarte balk laten zien. Benieuwd hoe ze dat aspect van The Wall op gaan lossen voor consumenten.

Op de groei kunnen kopen

Hoe dan ook, de technologie achter het modulaire scherm is indrukwekkend. MicroLED zou beduidend langer meegaan dan andere OLEDs (de naam LG werd niet genoemd tijdens de persconferentie waar dit bekend werd gemaakt, maar het was wel duidelijk wat ze bedoelden) en door een aantal andere technieken zoals kleur-, contrast- en zwart verbetering zou het een fantastisch scherm moeten zijn. Als Samsung het zo weet te maken dat je een ‘gemiddelde’ tv kunt bouwen met The Wall voor een prijs waar je geen auto’s voor kunt kopen zou dit nog wel eens een succes kunnen worden. Een tv (sorry, scherm) op de groei kopen zal veel mensen wel aanspreken.

[Afbeeldingen © Samsung]

Share this post