Technology28.09.2020

Rabobank beantwoordt factuurvragen sneller met SAP-chatbot Billy


Chatbot gebaseerd op SAP Conversational AI

Hoe voorkom je dat een servicedesk veel tijd kwijt is aan het beantwoorden van steeds weer dezelfde vragen? De Rabobank ontwierp chatbot Billy voor het afhandelen van terugkerende vragen over facturen. Deze digitale vraagbaak maakt gebruik van SAP Conversational AI (CAI), SAP’s chatbotplatform voor het automatiseren van het klantcontact.

De Rabobank is er veel aan gelegen om repetitieve handelingen te automatiseren. Automatisering zorgt ervoor dat bijvoorbeeld dagelijkse controles efficiënter en sneller worden uitgevoerd, en ook ’s nachts doorgaan. Doordat repetitieve handelingen worden weggenomen, neemt in veel gevallen de werknemerstevredenheid toe.

De financiële dienstverlener elimineert handmatige handelingen onder andere met behulp van robotic process automation (RPA). Zo checkt een robot dagelijks of er geld voor bijvoorbeeld een hypotheek of een verzekering op een rekening is binnengekomen, controleert of er in de omschrijving staat waar het geld naartoe moet en voert zo nodig de overschrijving uit.

Chatbot Billy

“In de dagelijkse operatie hebben we te maken met heel veel handmatig werk dat iedere dag weer terugkomt. Om de medewerkers van de Rabobank zoveel mogelijk te ontlasten, willen we daar vanaf”, zegt Robert van Uden, Senior Solution Engineer bij de Rabobank. “Dat doen we door RPA in te zetten, maar ook chatbots.”

Voor het afhandelen van factuurgerelateerde vragen van leveranciers bouwde de Rabobank de chatbot Billy. “Collega’s waren een groot deel van de tijd kwijt aan het beantwoorden van steeds dezelfde vragen, zoals ‘wanneer wordt mijn factuur betaald?’. Daar kon de chatbot een deel van het werk overnemen.”

De Rabobank selecteerde SAP Conversational AI als platform voor chatbot Billy, omdat het aansluit bij bestaande systemen, zoals SAP ECC.

Security en privacy gewaarborgd

De Rabobank verzorgde zelf de implementatie van de chatbot, met de assistentie van SAP. Met name op het gebied van security kwam die assistentie van pas. “Je hebt te maken met een cloudchatbot die intern bij de Rabobank gegevens op gaat halen. Dan moet je er zeker van zijn dat de privacy en de security van die gegevens te allen tijde gewaarborgd zijn”, licht Van Uden toe.

Voor het succes van de chatbot was het ook belangrijk dat de scope van de vragen zoveel mogelijk werd beperkt. Robbert-Jan Wanna, Business analyst Robotics & Artificial InteIligence bij de Rabobank: “Hoe breder de scope van de vragen, hoe minder efficiënt de chatbot wordt. We hebben daarom de afdeling gevraagd om de vragen die vaak binnenkomen te inventariseren. Na een opschoning hebben we de vragen geclusterd in slechts vier categorieën, waaronder een categorie ‘overige’, en per categorie de reacties vastgesteld. Op die manier zijn de antwoorden altijd juist, en zorg je ervoor dat de complexere vragen bij de medewerkers terechtkomen.”

Positieve ervaringen

Billy ging live toen Nederland in de ban was van COVID-19 en in een lockdown ging. Volgens Van Uden was dit achteraf een perfecte timing. “Alle collega’s moesten ineens thuis gaan werken, en hadden te maken met veranderingen. Billy zorgde ervoor dat dit team werd ontlast. De medewerkers hoefden de standaardfacturen niet meer op te zoeken en hadden tijd genoeg voor de specifieke vragen die er juist in die periode volop waren. Niet alleen de collega’s maar ook de leveranciers zijn positief over het contact met Billy”.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Wees niet bang voor Yahoo boys, maar voor deepfake lovers

Kinderen worden erdoor gechanteerd, Taylor Swift nagedaan, maar er is nu nog een nieuwe variant: de deepfake lover.

Artificial Intelligence25.10.2024

Wees niet bang voor Yahoo boys, maar voor deepfake lovers

Van Yahoo boy naar Yahoo bot
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?

In veel gevallen gaat het goed en kunnen we er veel uithalen, maar er zijn momenten waarop AI onze grote vijand is. Bijvoorbeeld bij een tiener in de Verenigde Staten.

Artificial Intelligence24.10.2024

Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?

Verder lezen over SAP

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld

TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld, en doet onder andere samen met grote techbedrijven. Dit ‘collaborative map making’-proces brengt een nieuw businessmodel en veranderende bedrijfsprocessen met zich mee. Met RISE with SAP kan TomTom deze veranderingen sneller absorberen en de toch ambitieuze doelen realiseren.

Technology14.10.2024

TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Als een van de eerste overheidsorganisaties heeft de provincie Noord-Brabant SAP S/4HANA naar de cloud gemigreerd met behulp van RISE with SAP en SAP-partner Ctac. Deze stap maakt informatie nog sneller beschikbaar voor het uitvoeren van kerntaken, waardoor de provincie efficiënter en sneller antwoorden kan vinden op cruciale vragen.

Technology04.07.2024

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Informatie nog sneller beschikbaar
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

SAP SE kondigt vandaag een meerjarige samenwerking aan met het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. Als officiële partner werkt SAP vanaf 2024 samen met het Formule 1-team om de operationele efficiëntie te verhogen en nieuwe...

Technology22.11.2023

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

Streven naar efficiëntie op en naast het circuit
Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

Veel bedrijven hebben te maken met aanzienlijke belemmeringen voor het uitvoeren van duurzaamheidsinitiatieven. De problemen zijn onder meer een gebrek aan communicatie en betrokkenheid van leidinggevenden, ondoeltreffen...

Nieuws14.06.2022

Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport

Data-analyse is niet meer weg te denken uit de sportwereld. Inmiddels breekt de technologie ook door in de e-sport. Het Dota 2-team van het ‘Nederlandse’ Team Liquid heeft de primeur. “Het analyseren van gamedata h...

Technology16.07.2021

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport