Technology02.08.2022

Qatar Airways heeft spijt van de A380


Kisten gaan met vervroegd pensioen

Qatar Airways is een van de luxere luchtvaartmaatschappijen die het luchtruim bevolken. In dat opzicht is het niet gek dat zij er, sinds 2002 toen de A380 live ging, tien aankochten. Inmiddels hebben ze spijt van die beslissing en overwegen ze serieus om de A380 met pensioen te sturen. De vervangers zijn al besteld, te weten de Airbus A350 en Boeings 787 en 777X. Die toestellen zijn niet alleen goedkoper in aanschaf, maar ook een heel stuk voordeliger in gebruik doordat ze zuiniger omgaan met kerosine.

A380 is geen succesnummer

Goed, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld is dus geen overweldigend succesnummer gebleken. Zoveel is inmiddels wel duidelijk. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen, waaronder Qantas, sturen de kist, veel vroeger dan goed is, met pensioen.

De enige redenen dat er nog steeds mee gevlogen wordt, zijn de hoge afschrijvingskosten van het vervroegde pensioen, en de personeelstekorten bij airlines waardoor ze min of meer gedwongen worden twee, of meer vluchten, ‘samen te voegen’ in één A380. Dat is gezien zijn capaciteit (maximaal 850 passagiers) nog het grootste voordeel en in de huidige situatie op de arbeidsmarkt een geluk bij een ongeluk.

Een A380 als ‘onderdelendonor’

Bij Qatar Airways hebben ze dus onlangs openlijk toegegeven, bij monde van de CEO, dat de aanschaf van de A380 vloot achteraf bezien een fout was. Niet alleen de hoge exploitatiekosten spelen de airline parten. Ook het gebrek aan reserveonderdelen, voor reparatie en onderhoud, is daar in de afgelopen twee jaar – onder druk van de wereldwijde tekorten aan grondstoffen en logistieke problemen – bijgekomen.

Het is zelfs zo kras dat Qatar Airways nu één A380 in de hangar laat staan als ‘onderdelendonor’. Hoe bizar is dat. Simpelweg omdat reserveonderdelen dus niet of nauwelijks beschikbaar zijn. Tsja, en als je dan dus een kist van grofweg 300 miljoen euro aan de grond moet houden om te voorkomen dat de rest van de vloot straks ook niet meer kan vliegen, dan rijzen de kosten voor het in de lucht houden van dit toestel wel heel erg uit de pan. Daarmee rijst de vraag hoe lang we nog kunnen ‘genieten’ van de prachtige aanblik van opstijgende en landende A380’s.

Heb je er nog nooit in gevlogen? Dan zou ik niet al te lang meer wachten. Of je probeert je slag te slaan op de onderdelenveiling, later dit jaar. Dat is misschien ook wel een idee voor Qatar Airways om nog wat onderdelen te bemachtigen 😉

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...