Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Misschien heb je betere fotodiscipline dan de meeste mensen die ik ken en zijn alle foto’s van je kind netjes geordend of heb je er misschien zelfs wel een van album gemaakt. Ben je één van de (prille) ouders die inmiddels 3600 foto’s van de kleine spruit heeft maar nog niet de puf of tijd heeft gehad om ze te ordenen? Dan is er goed nieuws: there’s an app for that.
Precious is een foto-app die kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt om je babyfoto’s te kunnen rangschikken, ordenen en zelfs bij elkaar te zetten in albums, collages of een timelapse. De betaalde app (7 dagen proberen, daarna 5 dollar per maand of 40 dollar per jaar) bestaat net anderhalf jaar maar is al waanzinnig succesvol in de States, zo zegt TechCrunch.
Deze kan niet weg
Het blijkt enorm moeilijk te zijn om foto’s van de kleine te verwijderen, maar dat zorgt er wel voor dat je fotorol binnen de kortste keren zo’n zooitje is dat je die ene leuke foto niet meer kunt vinden. Precious verwijdert de foto’s die eigenlijk niet zo goed gelukt zijn niet (dat mag je toch echt een keer zelf doen) maar zoekt ze wel voor je uit.
De collages die gemaakt worden zijn alleen maar gevuld met foto’s die aan een aantal criteria voldoen: goed belicht, niet onscherp en niet rommelig. De app maakt ook gebruik van gezichtsherkenning om de juiste foto’s bij elkaar te zetten, dus als je meerdere kinderen hebt worden die netjes apart gezet. Uiteindelijk krijg je dan elke dag een nieuw album om van te genieten.
De timelapse foto’s zijn vooral tof: die zoeken foto’s van je kind waar het gezicht ongeveer vanuit dezelfde plek is gefotografeerd en zet die allemaal achter elkaar met het gezicht op dezelfde plek, zodat je met genoeg foto’s een kind kunt zien ‘opgroeien’.
Beeld: TechCrunch
Dat duurt natuurlijk wel even. Als je een paar duizend foto’s hebt is de app wel even een paar dagen bezig met sorteren en vooral zo’n timelapse kan wel even duren, maar het is wel heel leuk en je kunt het proces terwijl het loopt ook zelf tweaken door foto’s weg te halen waar je toch niet happy mee bent.
AI is heel geschikt om foto’s te rangschikken, maar de meeste mensen hebben na het maken van een foto (en het eventueel posten op social media) niet meer zo veel interesse in die foto’s. Bij foto’s van kinderen ligt dat toch anders, wat het succes van Precious verklaart. Waar ouders ook blij mee zijn: het betaalde model. Zeker na alle commotie rondom Facebook is wel duidelijk dat ‘gratis’ niet bestaat en door gewoon entree te vragen voor de app kan de ontwikkelaar met de hand op het hart beloven dat de data van je kleine nergens heen gaat. Jij bent niet het product, het product is het product. Zoals dat hoort
[Afbeeldingen © famveldman – Adobe Stock / Precious]
Verder lezen over App
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Online15.08.2024
Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Mobile23.05.2024
Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd
Mobile22.05.2024
WhatsApp helpt je in de strijd tegen veel te veel meldingen
Verder lezen over Kinderen
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media18.09.2024
Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners
Events16.09.2024
Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Social Media03.09.2024
Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren
Online02.07.2024
Efteling start een virtuele rij voor zijn meest populaire attractie
Social Media26.06.2024