Grote techbedrijven hebben honderden, soms wel duizenden patenten op hun naam staan. Het zijn allemaal ideeën waar ze dan al dan niet iets mee doen. Echter zijn er ook wat minder bekende bedrijven die patenten hebben en die door concurrenten worden gebruikt. Apple bijvoorbeeld, werd ervan beticht een patent te hebben geschonden van Perzonalized Media Communications (PMC). De rechter bepaalde echter dat dat niet het geval is.
Goed nieuws voor Google, want dat hoeft geen 308,5 miljoen dollar te betalen (262 miljoen euro). Licentiebedrijf Personalized Media Communications kreeg in het hoger beroep te horen dat de Texaanse rechter het niet eens is met de aantijging dat Apple patenten zou schenden. Apple kreeg eerder al gelijk, maar het licentiebedrijf wilde het er niet bij laten zitten. Had het dat nu maar wel gedaan, want nog steeds hoeft Apple de gigaboete niet te betalen. Sterker nog, PMC moet betalen: namelijk de kosten die Apple heeft gehad voor deze rechtszaken.
De rechter meent namelijk dat de patentaanvraag van PMC expres vertraging leek te zijn opgelopen, door PMC, waardoor er meer geld kon worden geëist. Je kunt als patentaanvrager bij de U.S. Patent and Trademark Office kiezen om het patent wel aan te vragen, maar de uitgifte van een octrooi pas te laten plaatsvinden wanneer een bedrijf de tech maakt. Vervolgens kun je dan klagen dat iemand inbreuk doet op het patent. Een ietwat vreemde constructie, die gelukkig sinds juni dit jaar aan banden is gelegd door de VS.
Het patent waar het om ging is de drm-techniek FairPlay, wat onder andere in ACC-bestanden is ingebakken. Drm staat voor Digital Rights Management, dus het beheren van digitale rechten. Toch ietwat ironisch dat het juist om een rechtenkwestie gaat dat die technologie door Apple wordt ingezet.
PMC is echter hardleers, want het is het niet eens met de beslissing en wil weer in hoger beroep. Dat is niet verbazingwekkend, want dit bedrijf lijkt als verdienmodel te hebben dat het geld afhandig maakt van grote bedrijven. Zo zijn er ook rechtszaken van PMC tegen Amazon, Google en Netflix.
Fotocredits: WilliamCho