Technology10.12.2021

Op waterstof non-stop de halve wereld rond… in een vliegtuig


Elektrisch rijden is inmiddels zo ver ingeburgerd dat het nog slechts een kwestie van tijd lijkt voordat er meer EV’s dan ICE’s verkocht worden. Bij andere vervoermiddelen is dat nog niet direct aan de orde. Neem nu vliegtuigen. Elektrisch vliegen is geen toekomstmuziek meer, maar op dit moment nog slechts op kleine schaal, over kleine afstanden en voornamelijk voor vracht of een snelheidsrecord. Lange afstanden, met passagiers, zijn nog niet aan de orde… nóg niet.

De wereld rond met één tussenstop

Het Britse Aerospace Technology Institute zou daar wel eens (snel) verandering in kunnen brengen. Zij hebben een oplossing bedacht waarmee het, in theorie, mogelijk moet zijn om een door waterstof aangedreven elektrisch vliegtuig, FLyZero, met 279 passagiers non-stop de halve wereld rond te vliegen. Om de wereld rond te vliegen zou maar één tussenstop nodig zijn, aldus het persbericht (pdf).

Het vliegtuig, dat nog een concept is, zou in het midden van het volgende decennium (jaren 30 dus) al werkelijkheid kunnen worden. Om de halve wereld te kunnen bereiken, zonder tussenstop, wordt het toestel uitgerust met twee waterstoftanks aan de achterzijde plus twee balanstanks bij de neus. Voor de aandrijving zorgen twee turbofan motoren bij de staart van het toestel. De totale spanwijdte van de FlyZero wordt 54 meter.

Schoner vliegen

Het ZeroFly project en concept wordt gesteund door de Britse overheid. Die hebben inmiddels, sinds de oprichting van Aerospace Technology Institute (ATI) in 2013 als 1,95 miljard Britse ponden aan financiering ontvangen. Het FlyZero-conceptprogramma, kreeg daarvan 15 miljoen pond. Het project heeft als doel reizigers in staat te stellen met dezelfde snelheid en hetzelfde comfort te vliegen als ze dat gewend zijn met de huidige toestellen.

Vliegen wordt alom gezien als een van de meest vervuilende middelen van vervoer. Tonnen kerosine worden verbrand om een paar honderd mensen naar een (exotische) vakantiebestemming te brengen. Hoewel de CO2-uitstoot per passagier per kilometer, vergeleken met auto’s, op langere vluchten (3 uur +) nog best meevalt, blijft de luchtvaart een zorgenkindje voor het milieu. Dat zagen we eerder deze week ook weer met de verhalen rondom verzwegen gezondheidsrisico’s voor KLM-personeel.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...