Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De eerste keer dat ik een Airbus A380 zag landen was ik redelijk onder de indruk. Al helemaal toen in in 2010 de kans kreeg om een bezoekje te brengen aan de Airbus A380 fabriek in Toulouse. Als kind was ik al gek van vliegtuigen. Ik speelde dan ook geen Monopoly maar Jumbo Jet, een variant waarbij je vliegvelden moest kopen om tegenspelers via het betalen van landingsrechten te verslaan. En natuurlijk had ik ook de nodige modelbouw vliegtuig(jes), van een Spitfire, de Rode Baron en een Stuka, tot en met die Boeing 747 met een Spaceshuttle op zijn ‘rug’. Helaas heb ik nooit het genoegen mogen smaken om zelf te vliegen, ook niet met een gemotoriseerd model. Dat was in de jaren 70 voor een tiener nog net effe een te dure hobby.
Een zelfgemaakte mini A380
Een Oostenrijkse doe-het-zelver heeft dat geluk wel. Hij bouwde in drie jaar tijd, en 1700 uur, zijn eigen model van een Airbus A380. Nog altijd het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. De A380 van Christopher Ferkl is weliswaar iets kleiner, 1/13e van het origineel, maar hij is bijzonder waarheidsgetrouw, compleet met Thai Airways livery en vier straalmotoren waarmee zijn ‘kist’ ook echt kan vliegen. Een knap staaltje ‘doe-het-zelf modelbouw’ die in 2020 zijn voor het eerst het luchtruim koos voor zijn ‘maiden flight’.
Ruim 6 meter spanwijdte en 102 kilo
De mini A380 heeft een spanwijdte van iets meer dan zes meter en meet 5,6 meter, van neus tot staart. Voor de aandrijving heeft het toestel vier JetsMunt straalmotoren met elk zo’n 20 kilo stuwkracht. Voldoende om het 102 kilo zware toestel de lucht in te stuwen.
Tijdens het ontwerp en de bouw van het toestel heeft Ferkl de nodige uitdagingen moeten overwinnen. Niet alleen voor wat betreft de materialen die hij gebruikte – waaronder carbon en hout – en moest (leren) verwerken, maar bij moest ook zijn kennis van aerodynamica bijspijkeren. Een van de grootste uitdagingen was het zwaartepunt van het toestel. Een minimale afwijking zou betekenen dat het toestel niet de lucht in zou komen, of direct na de start neer zou storten.
Uiteindelijk is het Ferkl allemaal dus wel gelukt en heeft hij zijn eigen luchtwaardige A380. Tegenwoordig zijn Ferkl en zijn A380 regelmatig te bewonderen op luchtvaartshows.
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024