Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Veel luchtvaartmaatschappijen hadden eigenlijk al afstand genomen van mega passagierstoestellen zoals de Airbus A380. Onder andere Qatar Airways, Qantas en Lufthansa besloten in 2020 en vorig jaar hun A380 vloot met pensioen te sturen. Tot nu dan, want na Qantas en Qatar Airways heeft ook Lufthansa moeten besluiten de Airbus reus weer uit het stof te halen. Een bijzondere ommekeer voor het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, die nog geen jaar geleden een vroege ‘dood’ leek te sterven.
De coronapandemie, toen vliegen maandenlang niet of nauwelijks mogelijk was, gaf de voorgenomen pensionering van de A380’s feitelijk het laatste, en versnellende, zetje, maar die trend was ook daarvoor al ingezet. Het toestel was niet alleen (te) duur in aanschaf, maar ook bepaald niet voordelig in gebruik. Daardoor was de Airbus A380 niet of nauwelijks rendabel.
Van corona naar productieproblemen en personeelstekorten
Op dit moment kampt de luchtvaartindustrie echter met heel andere problemen. Zoals bijna overal hebben de vliegtuigbouwers ook last van een gebrek aan grondstoffen, onderdelen en personeel. Daardoor blijft de productie achter en worden leverdata niet gehaald. Voor de luchtvaartmaatschappijen geldt dat dat zij door personeelstekort minder vluchten kunnen uitvoeren.
Daarbij komen dan ook nog eens de problemen waar diverse luchthavens, zoals Schiphol, mee worstelen. Door een tekort aan beveiligings- en grondpersoneel moeten ook de luchthavens noodgedwongen het aantal vluchten dat zij kunnen afhandelen, zeker in drukke (vakantie)tijden terugschroeven.
Eerste Lufthansa A380 terug in Frankfurt
Op 2 december werd de eerste van veertien Lufthansa A380’s alvast vanaf het Spaanse platteland, waar ze geparkeerd stonden op de luchthaven van Teruel, terug naar Frankfurt te vliegen. In de zomer van 2023 moeten de eerste Lufhansa A380’s weer in de dienstregeling gaan meedraaien. Dat besluit werd overigens afgelopen zomer al genomen.
Dat duurt dus nog even, maar een toestel dat een paar jaar stil gestaan heeft, moet natuurlijk goed nagekeken worden voordat hij weer met passagiers de lucht in kan. Onderhoud dat, zo meldde een Duitse luchtvaartjournalist, in Frankfurt, de thuisbasis van Lufthansa, uitgevoerd moet worden. Voor de eerste vlucht werd het toestel, zeg maar, opgelapt zodat het met een lagere snelheid, op een lagere vlieghoogte en uitgeklapt landingsgestel, ‘voorzichtig’ naar huis gevlogen kon worden.
Foto: Alan Angelats via Unsplash
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024