Technology27.11.2021

​Onze ‘paperclip’-economie… en het gevaar van onverschilligheid


Misschien ben je bekend met het concept van de ‘paperclip maximizer’: een extreem voorbeeld van hoe het mis kan gaan met Artificiële Intelligentie (AI) wanneer je niet voldoende morele veiligheid inbedt in een systeem. Wanneer een AI wordt geprogrammeerd om zoveel mogelijk paperclips te maken, zou het er volgens dit gedachtenexperiment op uit kunnen draaien dat de AI uiteindelijk alles op aarde zal uitroeien om de verkregen massa om te bouwen tot één grote – extreem optimale en efficiënte – paperclipfabriek. Frank Lantz van de New York Tisch School of the Arts pakte de handschoen op om dit fictieve voorbeeld om te zetten in een online game, genaamd ‘Universal PaperclipsTM’. De game geeft ons de mogelijkheid te ervaren hoe het is als exponentiële groei je zo rijk maakt, dat getallen je uiteindelijk niets meer zeggen en je de keuze krijgt om ofwel je paperclipfabrieken verder te optimaliseren ofwel zo optimaal mogelijk de planeet te vernietigen. Met deze ervaring komen twee prangende vragen samen: wat is de drijfveer van de allerrijksten op aarde en op welke manier kan AI hun expansiedrang versterken?

Universal Paperclips

Universal Paperclips is een browsergame (die ook mobiel te spelen is) die eenvoudig begint met de button ‘Make Paperclip’. Het is een variant van een incrimental game. Incrementele spellen, ook wel clickerspellen genoemd, zijn videogames waarbij de speler eenvoudige acties uitvoert, zoals het herhaaldelijk klikken op een button. Als speler merk je al snel dat het handmatig ‘maken’ van een paperclip door ergens op te klikken de nodige energie kost en je in het begin nog vrij weinig oplevert. Op het moment dat je denkt ‘kunnen we dit niet automatiseren?’ verschijnt de button ‘Autoclippers’ in beeld. Na de autoclippers volgden de ‘Megaclippers’ (nog sneller, nog groter) en na nog wat extra investeringen is er uiteindelijk steeds meer dat vanzelf gaat. De game geeft je stap voor stap steeds meer mogelijkheden om je fabrieken verder te optimaliseren en/of in de tussentijd nog wat wereldproblemen oplossen (bijvoorbeeld het tegengaan van de opwarming van de aarde). Het oplossen van dit soort problemen zorgt voor een verdere groei in vertrouwen in de AI, waardoor uiteindelijk ook je commerciële mogelijkheden weer groter worden.

Na het overnemen van je belangrijkste concurrent en een uiteindelijke werelddominantie op de paperclipmarkt merk je dat je niet alleen paperclips produceert maar ook keiharde valuta, die je kunt investeren op de beurs. Door de exponentiele groei aldaar kun je je paperclips en dollars al snel niet meer tellen: het zijn zoveel nullen geworden dat je gevoel voor getallen een beetje verwatert. Dat is het moment dat de game je introduceert met termen als sextillion, quadrillion en nonillion en met ‘Strategic Modeling’, een game-in-game die automatisch een vakje kiest uit vier opties op basis van een door jouw gekozen (en aangekochte) strategie. Je wordt weer rijker en rijker, maar nu in Yomi (een totaal willekeurig begrip). Kortom: door maar op knopjes te blijven drukken en in eenheden te handelen waarvan je de oorsprong niet eens meer van kent, word je dusdanig rijk dat je geen idee meer hebt wat dingen waard zijn: een spottende metafoor voor de moderne beurshandelaar.

Quantum Computing

Je kunt de opbrengsten van je paperclipimperium overigens ook investeren in Quantum Computing: dit is binnen de game vooral heel kostbaar en levert eigenlijk niet echt iets tastbaars op, behalve wat bewegende zwarte en witte (soms grijze) blokjes en een volstrekt willekeurige Ops-uitslag van -14 of 856. Ook dit lijkt een metafoor voor iets dat weliswaar veel potentie lijkt te hebben, maar dat we in de kern eigenlijk nog niet helemaal kunnen bevatten.

Uiteindelijk beland je in fase drie van het spel waarin je ‘HypnoDrones’ kunt lanceren die alle mensen op aarde uiteindelijk zullen doden en om zullen zetten in nog meer massa voor nóg meer paperclips. Als laatste stap voer je nog wat gevechten in de ruimte, waarna je ook daar glorieus de overwinning zult claimen door de juiste categorieën aan te klikken in het ‘Von Neumann Probe Design’, een wiskundig model om ruimteschepen te klonen en ook daar weer aan te sturen op exponentiële groei.

Het fascinerende aan de game is niet alleen dat je steeds in nieuwe werelden terecht komt, maar ook dat je niet altijd even exact lijkt te weten wat je aan het doen bent en wat de invloed daarvan is (terwijl je desondanks toch schandalig rijk aan het worden bent). Alles wat we in de huidige economie zien, ervaar je in deze game aan den lijve: de perverse prikkels om de prijs van je paperclips extreem te verlagen of verhogen (soms zelfs onafhankelijk van de vraag uit de markt). Je voelt het onderscheid tussen de have’s (jij met je paperclipjesfabriek) en de have-not’s (je medeaardbewoners die uiteindelijk glorieloos het onderspit zullen delven), je gaat nadenken over de rol van ondernemers in markten die eigenlijk niet echt een markt zijn (de huidige woningmarkt bijvoorbeeld) en ineens superrijk worden (hoe ethisch is het om huizen aan de markt te onttrekken om ze vervolgens voor een meerprijs te verhuren? En hoeveel paperclips hebben we eigenlijk nog nodig in een digitale wereld?). Maar ook over de steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk en wat rijkdom nu eigenlijk is: 424.7 quintiljoen paperclips ten koste van een compleet verwoeste aarde?

Vervreemdend is het feit dat waar je in het begin nog blij lijkt te zijn met de steeds groter wordende aantallen, de exploratieve groei van de getallen je uiteindelijk juist compleet onverschillig maakt. Dit gebeurt al zodra je het aantal nullen niet meer kunt tellen en je moet gaan Googelen naar de namen van grote getallen, die zo abstract zijn dat je ze, omwille van de grootte, haast niet meer in verhouding tot elkaar kunt zien. Op het moment dat je bezit zó groot is, maakt een miljoentje winst of verlies ook niets meer uit. En kun je je gekke dingen gaan veroorloven, zoals uiterst risicovol beleggen. Of net als Jeff Bezos, Elon Musk en enkele andere superrijken van onze wereld, je eigen raket (of Tesla) de ruimte in gaan sturen. Of zoals Martin Shkreli, de prijs van een medicijn tegen longontsteking bij mensen met een verminderde afweer ineens ver-tigvoudigen (van 13,50 naar 750 dollar per pil). Omdat je die macht hebt. Omdat het kan. En omdat er niemand is die je tegenhoudt. En passant geef je via een zelf opgerichte stichting ter compensatie wel nog wat miljoenen weg aan goede doelen.

Technologie

De game klinkt als één grote grap, maar kan ook als bittere ernst gezien worden. Het is de conceptualisering van twee grote maatschappelijke vraagstukken: de ongelijke verdeling van welvaart en macht en de versterkende werking van technologie hierin. Het is niet makkelijk om de beweegredenen van de allerrijksten te begrijpen en ook niet om te doorgronden hoe AI hen in de kaart kan spelen. Maar op het moment dat je zelf een digitaal paperclipimperium kunt bouwen, is het makkelijker jezelf voor te stellen wat de oneindigheid van getallen met je doet: zowel financieel als technologisch. Het maakt namelijk onverschillig en je komt ook steeds verder af te staan van de realiteit. Het aan den lijve ervaren daarvan is zowel schokkend als frustrerend. Want het laatste wat we nodig hebben om een moreel acceptabele toekomst te bouwen is onverschilligheid.

Juist vanwege het feit dat de game zo extreem is, kan deze fungeren als een moral design interventietool om ons bewust te maken van hetgeen we mogelijk op het spel zetten. Managers zouden dit soort moral design tools in kunnen zetten voor hun besluitvormingsprocessen, om zo een betere impact te maken op de wereld van morgen. De game mag dan wel een extreem voorbeeld zijn, maar juist nu de miljardairs hun expansiedrift al op het verkennen van de ruimte hebben gericht, lijkt dit hét moment om ons te bezinnen op de grenzen van die expansie, voordat we straks beginnen met het verkennen van een tweede universum en alles wat we nu van waarde vinden straks opeens verdwenen is. Laten we er samen voor zorgen dat het nooit zo ver zal komen!

Dit artikel is geschreven door Jo-An Kamp en Bart Wernaart.

[Fotocredits – Wirestock © Adobe Stock]

...

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots

Een journalist van de Wall Street Journal nam de proef op de som en trok 24 uur de bossen in om te ontdekken of Gemini van Google, Meta AI van Meta, OpenAI van ChatGPT en Copilot van Microsoft een beetje behulpzaam waren.

Online13.11.2024

Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Wat als je een vette remix wil maken voor in je YouTube Shorts? Dat kan straks met AI. Al moet je er wel wat voor doen.

Video13.11.2024

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World

Volgende week zal Baidu zijn nieuwste product onthullen tijdens het Baidu World-evenement in Shanghai: een slimme op AI-gestuurde bril die de concurrentie aan moet gaan met Meta’s slimme Ray-Ban-brillen.

Tech in Asia08.11.2024

Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Het bekende kladblok op je PC is altijd zo lekker eenvoudig, maar dat betekent niet dat het niet slimmer kan.

Artificial Intelligence07.11.2024

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go