Wat doe je als je harde schijf onherroepelijk verloren lijkt? Neem je in gedachten afscheid van de vele gekoesterde herinneringen die samen met de verloren foto’s zullen verdwijnen? Berust je zuchtend dat je je klantendatabase weer vanaf scratch zal moeten opbouwen? Niet noodzakelijk. Maak kennis met het A-team van de harde schijven: Seagate Recovery Center!
“Als er één constante is in de 17 jaar dat ik harde schijven verkoop, is het wel deze: mensen maken nog steeds veel te weinig back-ups”, vertelt Ward Bauwens, country manager van Seagate Branded Benelux, bij ons bezoek aan het Recovery Center. “Daaruit kan je de volgende zekerheid afleiden: ooit gaat het mis. De vraag rest enkel: hoe erg gaat het mis, en hoe ga je dan verder?”
Van een te snel ingedrukte ‘Delete’-knop tot een ongelukkige duik in het Ijsselmeer: het aantal gevaren dat je data bedreigt, is haast oneindig. Als je dan geen degelijke backup ter beschikking hebt, kan ook de schade enorm hoog oplopen. Er bestaan intussen vele hulpmiddelen waarmee je kan proberen je gegevens te recupereren: (al dan niet gratis) recovery software tools, recovery diensten van gespecialiseerde IT-servicebedrijven, en nog heel wat daartussenin. Maar als al de rest faalt, rest je nog één adres: het Seagate Recovery Center.
Het center heeft een 10-koppig team van computergeeks met een voorliefde voor het openschroeven en herstellen van harde schijven. Zij hebben zich genesteld in een onopvallend bedrijfspand in Schiphol-Rijk, en werken er in alle anonimiteit. Zo zijn zij wellicht de minst gekende helden van de hele ICT-sector. Op hen wordt een beroep gedaan wanneer de rest van de wereld het geloof in herstel van de data voorgoed heeft opgegeven. En met succes: wekelijks redden zij gegevens op zowat tachtig verschillende schijven van de eeuwige verdoemenis.
Deze kleine afdeling van Seagate in Aalsmeer is de enige plek in heel Europa waar zulke geavanceerde middelen en expertise worden ingezet om uw data te recupereren van een verloren gewaande schijf. “Wij helpen klanten wanneer ze dat het meeste nodig hebben”, zegt Jakob Ekker, Business Development Manager van het Seagate Recovery Center, “wanneer wij hun data kunnen recupereren, geeft dat niet alleen technisch enorme voldoening voor onze medewerkers. Zij weten zich ook vaak verzekerd van de oneindige dankbaarheid van onze klanten. Opa’s die alle foto’s van hun kleinkinderen gered zien. Kleine ondernemingen die hiermee een nakend faillissement weten te ontlopen. Ouders die de foto’s van hun kind enkel op die defecte smartphone hadden staan. Zulke emotioneel geladen verhalen beleven wij regelmatig.”
Werken bij het Seagate Recovery Center verschaft dus enorme voldoening. Toch is het aantal werknemers bijzonder beperkt. Niet alleen omdat er slechts een klein aantal echte noodgevallen zijn, waarbij men bereid is honderden euro neer te leggen voor de verloren gegane data. Maar ook omdat het aantal experts in data recovery op dit niveau bijzonder laag is. “We vinden ze ook nauwelijks in West-Europa, Azië of de VS”, verrast Jakob Ekker, “bijna alle werknemers in de recuperatiecentra zijn Russen.” Waarom? Ekker kan er geen pasklare verklaring voor bieden. “Het is niet dat er ginder een speciale opleiding voor bestaat. Die bestaat namelijk nergens. Wellicht heeft het te maken met de Russische mentaliteit om alles te willen herstellen voor ze tot de aankoop van iets nieuws overgaan. Dat geldt voor alle soorten producten maar zeker ook voor computers en harde schijven.”
De resultaten die dit expertenteam kan voorleggen, zijn dan ook hallucinant. “20% van wat we binnen krijgen, beginnen we gewoon niet aan, omdat we visueel al kunnen vaststellen dat de data op de schijven onherroepelijk verloren zijn”, aldus Melvin Plak, “Van de resterende 80 % kunnen we toch een succes rate van 90% voorleggen. En wees gerust: wij spreken niet van succes als we bijvoorbeeld maar 30% van de data hebben kunnen recupereren. In zulke gevallen bezorgen we gewoon die 30%, zeggen we dat de operatie mislukt is, en hoeft de klant niets te betalen.”
Met zulke hoge succescijfers valt het niet te verbazen dat particulieren of ondernemingen het lot van hun schijf graag in de handen leggen van deze wonderdokters. “Er zijn verhalen van ondernemingen die zonder onze reddingsmissie ongetwijfeld de boeken hadden moeten neerleggen. Soms zijn dit bedrijven die alles netjes voor elkaar lijken te hebben, op één detail na. Zo was er een Britse onderneming die servers én backup in hun kelder hadden ondergebracht. Allemaal behoorlijk goed beschermd, zo leek het, op één detail na: het bedrijf was vlak naast een grote rivier gevestigd, die op een mooie dag buiten haar oevers trad. Dat was vermoedelijk onze grootste recovery opdracht tot op heden.”
Zulke hooggespecialiseerde diensten zijn uiteraard niet gratis. En, hoewel Seagate deze service vooral gebruikt als extra troef voor hun eigen producten en onderneming, moet de afdeling natuurlijk wel rendabel blijven. Daarom wordt een standaard bedrag van 799 euro aangerekend voor elke ingreep, ongeacht de grootte van de schijf of de complexiteit van de ingreep. “Natuurlijk wordt in een eerste analyse gekeken of er überhaupt nog hoop op recuperatie is”, licht Ekker verder toe “Maar zodra de opdracht geaccepteerd is, blijven we in principe doorgaan tot we in onze opdracht zijn geslaagd. Theoretisch is er een bovengrens van 39 dagen, maar als we net dan ons einddoel in zicht hebben, en de oplossing kan ons helpen bij volgende opdrachten, lappen we die bovengrens met plezier aan onze laars.” De standaardprijs wordt dan weer gehanteerd omdat het soms heel moeilijk te voorspellen is hoeveel werk met een opdracht gepaard zal gaan. “Als we een uurtarief zouden hanteren, zou het zeer moeilijk zijn om de klant uit te leggen waarom de ene opdracht slechts een uur duurde, en de andere meer dan een week. Door een vast tarief te hanteren, sparen we veel tijd uit die anders aan discussies verloren zou gaan. Zo wordt onze dienst nog goedkoper, wat ook weer de klant ten goede komt.”
Hoe dan ook blijft 799 euro een stevig prijskaartje voor data op een harde schijf: voor die prijs heb je al een hele mooie nieuwe schijf, zij het zonder die kostbare data. “Maar bij onze concurrentie zie je vaak nog veel hogere prijzen verschijnen”, nuanceert Jacob Ekker, bovendien trachten we data recovery bereikbaar te maken voor elke consument. Bij de Seagate Backup Slim White (limited edition) zitten de Data Recovery diensten 2 jaar inbegrepen en bij retail partner MyCom kan je mits enkele tientallen euro jouw fabrieksgarantie van harde schijven uitbreiden met de rescue service.
De Seagate Recovery Service is indrukwekkend maar niet almachtig. Sommige schadegevallen kunnen zelfs zij niet de baas. En sommige daarvan hadden helaas ook kunnen vermeden worden als de klant anders had gereageerd. Daarom geven ze graag alvast de volgende tips mee:
1) Geen lawaai is beter dan veel lawaai
Melvin Plak: “Sommige mensen halen opgelucht adem als ze de schijf nog horen ronken na een incident, maar dat is lang niet de beste reactie. Een schijf die veel lawaai maakt, duidt op heel veel wrijving, wat vaak slecht nieuws is voor de data. Een schijf die helemaal niet meer ‘reageert’ is dan te verkiezen. Als uw schijf dus klinkt als een koffiemolen, zie je dat best niet als een bemoedigend geluid, maar schakel je de stroom best zo snel mogelijk uit.”
2) Wat onder water ligt, houd je best onder water
Melvin Plak: “Schijven die volledig onder water zijn beland, kunnen natuurlijk beginnen oxideren. Maar dat begint pas echt zodra de schijf uit het water wordt gehaald, omdat er zuurstof nodig is voor het oxidatieproces. Als uw schijf dus onder water ligt, haal je die daar best niet uit, ook al schreeuwt je intuïtie om dit wel te doen. Als je de schijf volledig onder water aan ons bezorgt, kunnen wij ze snel en efficiënt in een nieuwe behuizing stoppen, zodat de kans op roestschade minimaal is.”
3) Denk tweemaal na voor je een schijf weggooit
Melvin Plak: “Ik kan minstens twee scenario’s bedenken waar je erg veel spijt zou kunnen krijgen dat je je schijf meteen hebt weggegooid. Ten eerste: je gelooft wel dat de data gerecupereerd kunnen worden, maar bent niet bereid om daar zulk bedrag voor neer te leggen. Leg dan gewoon die schijf enkele maanden of jaren opzij. De gegevens kunnen mettertijd financieel of emotioneel waardevoller blijken dan je nu zou denken. Ten tweede: je schijf is door brand en oververhitting schijnbaar onherstelbaar aangetast. Hitte kan inderdaad nefast zijn. Maar data op een zwartgeblakerde schijf kunnen vaak veel minder beschadigd zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. Ook daar hoef je dus niet meteen de hoop op te geven.”