Reizen met de trein is populair en het aantal passagiers neemt toe. De NS onderzoekt allerlei innovatieve oplossingen om zoveel mogelijk reizigers te kunnen vervoeren. Nog dit jaar gaan de Nederlandse Spoorwegen een testrit uitvoeren met een zelfrijdende trein en later worden meer testen gepland. Een Sprinter die rijdt tussen Lelystad en Zwolle fungeert als ’test trein’ en rijdt onder toezicht van een machinist, maar nog zonder passagiers.
In de cabine van de trein wordt een computerunit geplaatst die de trein gaat besturen. Deze computer ‘kent’ de trein en route en brengt deze informatie samen. Tijdens de testrit blijft de machinist in de cabine aanwezig om eventueel bij te kunnen sturen als het nodig is. De NS vergelijkt het met een piloot in een cockpit, die ook aanwezig is ondanks dat het vliegtuig op de automatische piloot vliegt.
Met deze nieuwe technologie moet het in de toekomst mogelijk zijn om meer treinen korter achter elkaar te laten rijden. De tests die de NS uitvoert moeten meer informatie geven over capaciteit op het spoor, duurzaamheid en veiligheid.
Omdat er steeds meer mensen met de trein reizen is het een uitdaging voor de NS om reizigers tevreden te houden. Daarom bedenkt het bedrijf steeds nieuwe en slimme oplossingen. Vorig jaar werd de ‘zitplaatszoeker’ geïntroduceerd, handig om van tevoren te checken waar in de trein een vrije plek is. Tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam rijdt inmiddels een tienminutentrein en conducteurs hebben een smartwatch gekregen waardoor meer treinen op de seconde nauwkeurig vertrekken.
En om het treinreizen voor reizigers leuker te maken kwam de NS deze zomer met ‘NS Lab’, een app waarin je nieuwe functies als eerste kunt uitproberen. Nieuwe reisbegeleiding bijvoorbeeld, of luisteren naar speciaal ontwikkelde podcasts.