Noorwegen is serieus van plan om de eerste tunnel ter wereld voor schepen te bouwen. De overheid lijkt inmiddels groen licht te hebben gegeven voor de aanleg, na meer dan een eeuw vergaderen. Voor de bouw van de tunnel met een lengte van 1,7 kilometer is een bedrag van 280 miljoen euro gemoeid. De nieuwe praktische en eveneens ’toeristische attractie’ zal niet alleen tijd, maar ook geld besparen. De oplossing voor een tunnel werd verkozen boven de optie om ergens anders een kanaal aan te leggen.
Door de bouw van de tunnel, die waarschijnlijk 10 jaar gaat duren, kan worden voorkomen dat schepen via de als gevaarlijk bekend staande zee over de kop van het schiereiland moeten navigeren. Het idee voor de tunnel werd al in 1874 voor het eerst voorgesteld in een krantenartikel. Nu 140 jaar later lijkt het dus echt te gaan gebeuren en is het een in alle opzichten uniek project.
De afmetingen voor de tunnel die waarschijnlijk pas in 2029 zal worden geopend zijn met een breedte van 36 meter, een hoogte van 45 meter en een lengte van 1,7 kilometer lang enorm te noemen. Met deze maten is de tunnel groot genoeg om 16.000 ton vracht- en passagiersschepen in 12 meter diep water doorgang te bieden en levert dit een aanzienlijke tijdsbesparing op.
Noorwegen heeft een wereldwijde reputatie voor de bouw van tunnels en is de thuisbasis van ’s werelds langste verkeerstunnel, de Lærdalstunnel met een lengte van 24,5 kilometer. De tunnel is onderdeel van de hoofdroute van de hoofdstad Oslo naar Bergen en aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen ’s winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.
All images are artist impressions owned by Norwegian Coastal Administration/EPA