De e-scooter is steeds populairder in Nederland. Dat zien we nu ook terug in de feiten en de cijfers. Ondanks de coronapandemie is de deeleconomie van e-scooters wereldwijd met 58% gestegen sinds eind 2019: van 66.000 naar 104.000 stuks.
Tijdens dezelfde periode is het aantal geregistreerde gebruikers toegenomen van 5 naar 9 miljoen. Dat blijkt uit een rapport van elektrisch scooter producent Unu. In 2019 deden ze ook een dergelijk onderzoek.
In Nederland zijn 5.650 e-scooters ingezet in 19 steden: een toename van niet minder dan 794% ten opzichte van de uitkomsten uit 2019. Hiermee is Nederland het 8ste land qua aantallen e-scooters en daarmee het hardst gegroeide land. Niet alleen grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Den Haag hebben een bloeiende e-scooter deeleconomie, ook kleinere steden als Enschede, Apeldoorn of Haarlem timmeren aan de weg.
Het rapport is samengesteld door het unu team in Berlijn, onder leiding van co-auteur Felix Jakobson (Directeur Mobiliteitsdiensten unu), en de hoofd auteur Enrico Howe (onderzoeksleider unu) die zich de afgelopen zeven jaar heeft gespecialiseerd in deel-, digitale en elektrische mobiliteit, om nationale en internationale projecten aan te sturen.
De roots van Unu liggen in Berlijn, waar unu in 2013 werd opgericht door Pascal Blum, Mathieu Caudal en Elias Atahi. Het idee ontstond tijdens hun studie in Beijing, waar ze de beperkingen van mobiliteit in een grote stad ervaarden: files, vervuiling, dure parkeerplekken en overvolle metro’s. Binnen tien maanden lanceerde unu een eerste productgeneratie: de unu scooter classic. Het bedrijf is marktleider in Duitstalige landen op het gebied van elektrische scooters.