Technology15.01.2024

NASA gaat testen met de supersonische en stille X59


Komt er dan toch nog een opvolger voor de Concorde

Het zat er al een tijd aan te komen, de presentatie van een nieuw supersonisch (passagiers)vliegtuig. Een samenwerking tussen NASA en Lockheed Martin die mogelijk ertoe kan leiden dat supersonische passagiersvluchten terugkeren, ruim twee decennia nadat de Concorde, gedwongen, met vervroegd pensioen ging. Enkele dagen geleden werd de volgende fase in de ontwikkeling van het toestel, de X59, officieel gepresenteerd. Wordt dit de ‘opvolger’ van de Concorde? Als NASA en Lockheed Martin het voor het zeggen hebben, wel. De twee hebben er in ieder geval alles aan gedaan om enkele nadelen van de Concorde op te lossen, zoals het lawaai en kerosineverbruik.

X59 is stiller en zuiniger

Met een lengte van 30 meter is de X59 ongeveer de helft kleiner dan de Concorde (bijna 62 meter). Ook de spanwijdte is met ca negen meter fors minder groot dan die van de Concorde (ruim 25 meter) Een andere belangrijke verandering is de plaatsing van de straalmotoren. Die zitten bij de X59 bovenop de veugel, wat zou moeten resulteren in een veel minder luide supersonische knal als het toestel de geluidsbarrière doorbreekt. De maximum relatieve kruissnelheid van de X59 is zo’n 1500 kilometer per uur. De Concorde haalde Mach 2 (bijna 2400 kilometer per uur). Kortom, de X59 is het kleinere, langzamere, zusje. Maar wel een die zuiniger, goedkoper en stiller is.

Opvallend is ook dat de cockpit van de X59 geen ramen heeft. Door de lange spitse neus wordt het zicht van de piloten, als ze door een raam zouden kijken, te veel beperkt. Dat was bij de Concorde ook al het geval, maar bij dat toestel werd gekozen voor een verstelbare neus. Die kon, als het vliegtuig moest landen of opstijgen, naar beneden gekanteld worden. De X59 heeft een andere oplossing hiervoor: camera’s ‘in de neus’ en schermen in de cockpit.

Het duurt nog even voordat de X59 met passagiers de lucht in gaat. De komende maanden (en wellicht jaren) wordt volop getest. Onder andere boven bewoonde gebieden om de reactie van het publiek op deze nieuwe supersonische jet te kunnen testen. En dan vooral het geluid ervan.

Concorde was duur, luidruchtig en hij zoop als een Tempelier

Zelf heb ik helaas nooit het genoegen gehad om een vluchtje in een Concorde te maken. De tickets waren nogal prijzig – een retourtje Londen – New York kostten meer dan 11.000 euro – en tegen de tijd dat ik die eventueel wel zou hebben kunnen bekostigen, was het supersonische passagiersvliegtuig uit de lucht gehaald.

De Concorde had, behalve de exorbitante ticketprijzen, nog twee grote nadelen. Hij zoop als een Tempelier en maakte meer lawaai dan een concert van The Alexi Lalas band (zoek maar eens op 😉 ) Eind 2003 vloog de laatste Concorde van Londen naar New York. Dat was het einde van de supersonische passagiersluchtvaart.

De Concorde vloog tussen 1976 en 2003. Een groot deel van die periode werd geopolitiek gekenmerkt door de koude oorlog tussen het Westen en Oosten (de USSR en haar bondgenoten). De ‘Russen’ wonnen de eerste spacerace, verloren de race naar de maan en wilden uiteraard ook en supersonisch passagiersvliegtuig maken. Dat werd de Tupolev TU-144. Diens succesjaren waren echter maar van korte duur. De TU-144 vloog tussen eind 1975 en juni 1978. Te hoge kosten, maar vooral twee ongelukken, waren daar debet aan.

De X-59 is niet het enige nieuwe supersonische passagiersvliegtuig dat in ontwikkeling is. Ook Boom, een Amerikaanse luchtvaart startup, wil supersonisch vliegen terugbrengen naar de burgerluchtvaart. Zij ontwikkelen de Overture. Die lijkt uiterlijk heel veel op de Concorde, maar ook dit is een compleet ander toestel. Hij wordt veel minder luidruchtig, een heel stuk zuiniger en daardoor ook veel duurzamer.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over NASA

NASA laat je alle vragen stellen over de aarde

NASA lanceert NASA AI Earth Copilot, waarmee je eigenlijk toegang krijgt tot NASA’s gigantische database aan informatie.

Online15.11.2024

NASA laat je alle vragen stellen over de aarde

Waarom horen we zo weinig van de James Webb-ruimtetelescoop?

Weet je nog de James Webb-ruimtetelescoop die tijdens kerst 2022 werd gelanceerd? Wat is er nu veranderd, want we horen niet zoveel meer over James Webb?

Technology07.11.2024

Waarom horen we zo weinig van de James Webb-ruimtetelescoop?

Astronauten dragen Prada-ruimtepakken in maanmissie Artemis III

Het is inmiddels al een tijdje wat stiller rondom de maanmissies Artemis, maar nu is het Prada-pak onthuld.

Technology21.10.2024

Astronauten dragen Prada-ruimtepakken in maanmissie Artemis III

Boeing Starliner moet deze week naar huis, maar maakt raar geluid

Starliner huilt omdat hij onbemand naar aarde terug moet keren. In de week dat zijn vertrek gepland staat, is hij een vreemd terugkerend geluid gaan maken.

Technology02.09.2024

Boeing Starliner moet deze week naar huis, maar maakt raar geluid

NASA is eruit: SpaceX brengt Boeing Starliner-astronauten naar huis

SpaceX gaat het doen: de Starliner-astronauten thuisbrengen. Suni Williams en Butch Wilmore kunnen op die manier veilig naar huis keren.

Technology24.08.2024

NASA is eruit: SpaceX brengt Boeing Starliner-astronauten naar huis

NASA moet een van de moeilijkste beslissingen ooit nemen

Het klinkt heel tof om hooggeplaatst te zijn bij NASA, maar we zouden momenteel niet willen ruilen met de mensen die die positie bekleden. Er is nogal een heet hangijzer dat moet worden aangepakt.

Technology13.08.2024

NASA moet een van de moeilijkste beslissingen ooit nemen

NASA stopt met rover om water op de maan te vinden: ding half af

Het was de bedoeling dat de rover mee zou reizen naar de maan om op het wat minder bekende gedeelte te zoeken naar water, maar NASA trekt de stekker eruit.

Technology18.07.2024

NASA stopt met rover om water op de maan te vinden: ding half af

NASA en Boeing vinden niet dat ISS-astronauten vastzitten

De Starliner-astronauten kunnen nog niet naar huis. Volgens NASA valt het allemaal wel mee: de astronauten zitten helemaal niet vast op het ISS, meent de ruimteorganisatie.

Technology01.07.2024

NASA en Boeing vinden niet dat ISS-astronauten vastzitten

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...