Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De ruimtevaartorganisatie mag in 2023 dan geen ultra-wilde plannen hebben, het is wel druk bezig met vernieuwingen doorvoeren. Zo is het met vliegtuigmaker Boeing bezig om een nieuw passagiersvliegtuig te maken. Een met dunnere, langere vleugels waardoor er minder brandstof wordt verbruikt, aldus NASA.
Een nieuwe Boeing 737
Het klinkt een beetje als een zweefvliegtuig, maar het gaat wel om een ‘gewoon’ gemotoriseerd vliegtuig voor mensen. Het is dus ook geen vliegtuig dat de ruimte ingaat. Je kunt je afvragen waarom NASA hier dan aan begint, maar dat heeft alles te maken met de Sustainable Flight Demonstrator. Dat is een project dat de ruimtevaartorganisatie is gestart met als doel om onderzoek te doen naar duurzamere manieren van vliegen.
Dat het niets met de ruimte te maken heeft, dat is niet erg. Immers doet NASA juist in de ruimte ook veel onderzoek naar zaken op aarde. Eén van de belangrijkste missies van NASA is om antwoorden te krijgen over onze planeet door onderzoek te doen in de rest van ons melkwegstelsel. Zo hoopt het onder andere op duurzamere oplossingen te komen voor onze planeet. Plus, vliegen is één van de grootste CO2-voetafdrukken die we als mensheid maken, waardoor het zeer veel winst kan geven door een nieuw type vliegtuig te maken. NASA en Boeing verwachten met het project maximaal 30 procent minder CO2-uitstoot te genereren. Wel gaat het om kleine vliegtuigen, zoals een Boeing 737.
Dunne, lange vleugels
Het vliegtuig krijgt die bijzondere vleugels die ook wel transonic truss-braced wings worden genoemd. Transonisch heeft alles met de luchtstroom te maken en truss-braced betekent dat er een soort driehoekig systeem aan de vleugel ten grondslag ligt. Wel moeten de twee organisaties nog goed kijken naar het gewicht: kunnen die wat kleinere, dunnere vleugels het gewicht van de zware motoren wel aan? En passen die vleugels wel op een gemiddeld vliegveld?
NASA en Boeing hebben nog wel even om het te onderzoeken: de komende zeven jaar is er 425 miljoen dollar vrijgemaakt bij NASA, plus nog eens 725 miljoen van Boeing. 2028 is een harde deadline: dan moet het eerste prototype de lucht ingaan. Al weten we inmiddels dat het in de ruimtevaart vaak wat vertraging kan oplopen. Sowieso zal het na 2030 pas een optie worden voor commerciële vluchten, dus vooralsnog houden we het nog even bij korte, dikke vleugels.
CO2-uitstoot
Een gemiddelde vlucht van Amsterdam naar New York waarschijnlijk ergens tussen de 600 en 1600 kilogram. De meningen zijn er nogal over verdeeld, naast dat de ene bepaalde zaken wel meeneemt in de berekening en de ander niet. Google Flights ligt bijvoorbeeld al een tijdje onder vuur door de keuze die het maakt in het weergeven van de uitstoot. Hoe dan ook is 30 procent daarvan vrij veel en dat zou enorme innovatie zijn binnen de wereld van luchtvaart.
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over NASA
Online15.11.2024
NASA laat je alle vragen stellen over de aarde
Technology07.11.2024
Waarom horen we zo weinig van de James Webb-ruimtetelescoop?
Technology21.10.2024
Astronauten dragen Prada-ruimtepakken in maanmissie Artemis III
Technology02.09.2024
Boeing Starliner moet deze week naar huis, maar maakt raar geluid
Technology24.08.2024
NASA is eruit: SpaceX brengt Boeing Starliner-astronauten naar huis
Technology13.08.2024
NASA moet een van de moeilijkste beslissingen ooit nemen
Technology18.07.2024
NASA stopt met rover om water op de maan te vinden: ding half af
Technology01.07.2024
NASA en Boeing vinden niet dat ISS-astronauten vastzitten
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024