Technology22.08.2021

Mythe ontrafeld: heeft het nut om op het knopje te drukken bij een stoplicht?


Oké, officieel heet het een verkeerslicht, maar we noemen het eigenlijk allemaal een stoplicht. Zodra je er als voetganger of fietser staat, druk je waarschijnlijk op het knopje in de hoop dat het rode licht dan sneller verandert in groen. Maar heeft dat eigenlijk wel nut? Is het überhaupt nodig om dit te doen of springt dat licht sowieso na een tijdje op groen? Allemaal vragen waarop je het antwoord wil weten, toch? Wij in ieder geval wel. Dus gingen we op online onderzoek uit, zodat jij het niet meer hoeft te doen én leggen we je uit hoe dit werkt.

Wachten aangenamer maken

Één van de redenen waarom er zoveel onduidelijkheid is over de knopjes bij stoplichten, is dat vaak geroepen wordt dat ze er alleen zijn om het wachter aangenamer te maken. Want hoewel je hier misschien niet direct bij stil staat, geeft het drukken op een knopje jou het gevoel dat je hiermee je wachttijd verkort. Dat maakt het wachten aangenamer.

Bij de Efteling hebben ze bijvoorbeeld ‘wacht-management’ enorm goed onder de knie. Mensen vinden het niet fijn om te moeten wachten. Een prettige ervaring en afleiding tijdens het wachten draagt eraan bij dat het lijkt of onze wachttijd korter is. En terwijl je in de rij staat bij een attractie, speelt er muziek af en zie je een deel van de ervaring die je te wachten staat. Die ervaring krijg je niet tijdens het wachten voor een stoplicht, maar het knopje lijkt toch te helpen in onze beleving van de wachttijd. Bovendien gaat bij de nieuwere knopjes een lichtje branden zodra je op de knop hebt gedrukt. Dat is bedoeld om jou het gevoel te geven dat je invloed hebt op de tijd dat je moet wachten tot het licht op groen springt.

Lus in het wegdek

Wat ervoor zorgt dat het stoplicht op groen springt als je met je fiets staat te wachten, is de lus in het wegdek. Deze verkeerstechniek zorgt ervoor dat wordt geregistreerd dat er fietsers bij het stoplicht staan. Al voordat jij op het knopje hebt gedrukt. Voor voetgangers werkt dat iets anders, want die herkennen nog geen wachtenden bij het stoplicht. Door daar op het knopje te drukken geef je wel een seintje dat je staat te wachten. Als het lang duurt heeft het trouwens totaal geen zin om meerdere keren op de knop te tikken.

<em>Ook fijn voor onze beleving van de wachttijd: aftellen tot het licht groen wordt<\/em>
Ook fijn voor onze beleving van de wachttijd: aftellen tot het licht groen wordt

Placebo-knoppen

De mythe dat de knoppen helemaal niets doen, komt door berichten uit de Verenigde Staten. Daar bleek een groot deel van de knoppen namelijk helemaal niets te doen. Ja, de wachttijd moest korter aanvoelen, maar ze stonden nergens mee in verbinding. In Nederland is dat niet geval. Hoewel de meeste fietsers door de lussen in de weg worden opgepikt, biedt de knop een extra zekerheid dat je een seintje geeft dat je staat te wachten. De detectoren pikken alleen metalen fietsframes op en bijvoorbeeld geen carbon. Bovendien doen de lussen het niet altijd even goed, druk voor de zekerheid die knop toch maar in.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Technology

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

Je kunt The Sphere natuurlijk naast de Ziggodome leggen en dan zeggen dat het allebei gebouwen zijn met een visueel effect, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde, he? Dit zijn 10 momenten waarop The Sphere er fantastisch uitzag.

Technology19.10.2024

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer